kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

Här visar jag hur man gör en fyrverkeri animation i Gimp

Av Yvonne Johansson - 1 januari 2015 14:41

Hejsan! Hoppas ni haft en trevlig nyårsafton.

 

Appropå smällare och fyrverkerier, så är det många stackars djur som blir helt vettskrämda av smällare. Hoppas ni verkligen har tänkt på det, och att ni plockat upp efter er. Jag var ute på en promenad vid middagen och gick genom en park, där det låg skräp efter fyrverkerier kvar. Ingen fin syn direkt.

 

I det här inlägget tänkte jag visa eller ge en fingervisning om hur man kan göra enkla och fina fyrverkerier utan att skräpa ner och skrämma halft ihjäl stackars djur. Obs! Om ni är helt noviser när det gälelr Gimp, så börja i från början i bloggen, men jag kommer lägga upp länkar till inlägg där jag visar hur man sparar ner och mycket mera, om ni inte redan lärt er det.

 

Här kommer en länk till en sida där jag laddat hem fyrverkeri penslar ifrån.

http://www.deviantart.com/art/Fireworks-Celebration-Brushes-59276192

 

Penslar eller Brushes som dom heter, ska klistras in i mappen Brushes i Gimp. Klicka på länken nedan och följ instruktionerna. Inlägget visar hur man laddar ner Fonts, men ni laddar ner penslarna/Brushes på samma vis, men i mappen Brushes.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/24/10501037-hur-man-laddar-ner-fonts-till-gimp/

 

Jag vill också påminna om att om ni laddar upp mycket penslar i Gimp, så ta bort dom sedan när ni inte använder dom mer. Gimp kan börja sega eller låsa sig om ni laddar upp för många penslar i pensel lådan, och det vore snopet om man är mitt uppe i något och Gimp krashar.


 

Om ni har installerat penslarna rätt så ska dom ha hamnat här i pensel lådan. Se bilden ovan.

 

Ladda sedan upp en bild ni vill använda, eller gör en. Gör sedan 9 dubbletter genom at klicka på tv-ikonen under lagren, och klicka bort ögonen på alla utom på den första som ni markerar. Se bilden nedan.

 

 


Jag ska visa hur man går till väga med bara en raket, sedn får ni själva fylla på med raketer när ni vet hur man gör. Jag väljer en av fyrverkeri penslarna som är rätt kraftfull i början, och så väljer jag en liten storlek på den. Se bilden nedan.

Obs! Jag glömde att skriva att ni ska välja en färg också. Det gör ni i verktygslådan för förgrunds och bakgrunds färger. Ni kan se den gula rutan i bilden nedan. Klicka på den och välj en färg ni vill ha. Det borde ni kunna redan om ni hängt med från början i bloggen.

J  

 

Klicka i penseln i bilden där ni vill att raketen ska smälla, se bilden nedan.

 

 

 


När du gjort det så klickar du fram ögat i det andra lagret och markerar lagret. 

Jag valde samma pensel sedan, men jag ändrade storleken på den och gjorde den 

lite större, se bilden nedan. Klicka in penseln ovanpå den plats där du på det förra lagret klickat in den förra penseln på.

 

 

 

Klicka nu fram ögat på det 3:e lagret och markera det. Välj nu en lite yvigare fyrverkeripensel och gör den lite större, klicka sedan in penseln i bilden, ovanpå den plats där du på det förra lagret klickade in den förra penseln på. 

 

 

 

Nu gör jag samma sak med nästa lager, och tar en ännu yvigare fyrverkeripensel och gör likadant. se bilden nedan.

 

 

 

Nu börjar raketen splittras sönder helt men jag hittar en pensel till och gör likadant med nästa lager. Se bilden nedan.

 

 


 

Om igen gör jag likadant med nästa lager och väljer en pensel som är mer splittrad. Se bilden nedan.

 

 


Nu är jag klar med den här raketen, och om jag inte vill ha mer raketer i animationen så redigerar jag lagerattributen, optimerar för gif och sparar ner animationen. Om ni inte vet hur man redigerar lagerattributen än, klicka på länken här: http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930928-har-visar-jag-hur-man-redigerar-lagerattributen-i-en-animation/

 

Om ni är osäkra på hur man sparar ner en gif-animation, klicka på länken här: 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930894-har-visar-jag-hur-man-sparar-ner-en-animation-i-gimp/

 

Om man inte håller på med Gimp så mycket så glömmer man lätt hur man gör, så jag har lagt upp lite direkt länkar till inlägg i bloggen om ni behöver lite hjälp. I bilden nedan har jag redigerat lagerattributen redan så ni ser hur det ska se ut.


 


   

 


Så här blev fyrverkerianimationen med bara en raket.

 

 

 

Jag gjorde en till animation av den här sedan, genom att klicka bort ögonen på lagren ner till det tredje lagret och markerade det. Klickade i en ny fyrverkeri pensel och jobbade sedan vidare som jag gjort med den första raketen. Jag gjorde en 3:e raket också och fick ihop en sprakande fyrverkerianimation.

 

 

 

Hoppas ni förstod mina instruktioner och att ni blev inspirerade.

 

Ha nu en god fortsättning på det nya året, 2015.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards