kulmedgimp

Alla inlägg den 28 januari 2015

Av Yvonne Johansson - 28 januari 2015 10:28

Hejsan! Nu tänkte jag visa hur man använder färgkurvor om du vill redigera färgen i dina bilder i Gimp. Du kan göra det manuellt eller ladda hem och installera "Curves scripts" i mappen Curves i Gimp. Då har du sedan en hel uppsjö av härliga varianter på färger du kan välja på.

 

Obs! Om du är helt nybörjare och alldrig har haft med Gimp att göra förut, så rekomenderar jag att börja från början i bloggen. Klicka på Januari 2014 och scrolla bakåt.

 

Inställningarna för färgkurvor hittar du här, se bilden nedan.

 

 

Klicka på kurvor och ett nytt fönster dyker upp. Där kan du manuellt redigera färgen i bilden genom att flytta på linjen med musen. Linjen i tabellen i bilden nedan. Du kan också klicka på pilen som jag ritat rött runt.

 


Och klicka sedan på Importera inställningar från fil, se bilden nedan.

 

 

Om du installerat "kurvscripts" här så ska det se ut så här, se bilden nedan.

 

 

Det är bara att klicka på något av dessa scripts och klicka på öppna så redigerar programmet automatiskt bilden. Om ni inte har använt det här förut och inte installerat några scripts så är det tomt.

 

"Curves" scripts till Gimp kan man hitta lite överallt på nätet. Jag har en länk till DeviantArt till vänster bland länkarna i bloggen där ni kan söka efter Curves scripts, eller så kan ni klicka på länken dit här:

http://www.deviantart.com/browse/all/?qh=§ion=&global=1&q=Curves+scripts

 

Jag hittade en sida till där även info om hur man installerar scripten finns:

http://jfotography.net/gimp-scripts.php

 

Ni kan även gå till det här inlägget i bloggen och läsa hur ni installerar scripts:

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/24/10501037-hur-man-laddar-ner-fonts-till-gimp/

 

Obs! I det inlägget så visar jag hur man installerar Fonts. Ni ska installera Curve scripten i mappen Curves i Gimp.

 

Här kommer några prov på där jag ändrat färgkurvorna i en bild.

 

         

 

Hoppas ni gillade inlägget. Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 


Ovido - Quiz & Flashcards