kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 19 november 2014

Här visar jag hur man redigerar lagerattributen i en animation

Av Yvonne Johansson - 19 november 2014 17:18

Hejsan! Hoppas allt är bra och att ni gillar det jag försöker lära er inne i Gimp, och att ni förstår mina instruktioner. Jag försöker så gott det går. Om ni är nybörjare och inte kan något så börja från början i bloggen. Ni kan leta bland inläggen till vänster i bloggen, men alla inlägg syns inte så ni får gå in på månaderna. Om det är något ni undrar över så leta gärna först innan ni frågar.

 

I det här inlägget så ska jag visa hur man redigerar lagerattributen i en animation. Jag kommer inte att visa hur man gör längre fram så jag gör det här speciella inlägget så det ska bli lättare att hitta i bloggen.

 

 

I bilden ovan finns 4 lager. Jag har höger klickat på det nedersta och sedan går jag längst upp i det nya fönstret och klickar på redigera lagerattribut.

 

 

 

Ett nytt litet fönster dyker upp och där skriver jag Bakgrund(200ms). se bilden ovan. Man skriver alltid bakgrund på det nedersta lagret, för det är det lagret man utgår ifrån. Sedan bestämde jag mig för att ha 200 i hastighet på det lagret.

 

Sedan höger klickar jag på andra lagret och klickar på redigera lagerattribut igen.

 

 

 

När samma lilla ruta dyker upp så skriver jag Bildruta istället för bakgrund. Jag skrev bildruta 2(200ms). Jag gör likadant med dom övriga lagren, men jag ändrade hastigheten på dom, för att visa skillnaden i animationen för er. Se bilden nedan.

 

 

 

Så här blev animationen.

 

 

 

Ni kan se att animationen rör sig lite ryckigt. Det beror på att jag har varierat på hastigheten på lagren. I animationen har jag använt en pensel som jag har vänt. Jag visade hur man gjorde en omvänd pensel för några inlägg sedan. Om ni vill lära er hur man gör egna penslar från början, då ska ni gå in på februari månad 2014.

 

Här kommer några animationer som jag gjort med samma pensel, Men jag har använt vinkel verktyget och fri markerings vertyget när jag gjort dom.

 

   

 

Jag tänkte jag skulle visa hur man får till en piskande svans i nästa inlägg.

Ha det så gott så länge.

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards