kulmedgimp

Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Yvonne Johansson - 26 januari 2015 12:21

Hejsan! Hoppas allt är bra. I det här inlägget tänkte jag visa hur man gör animerat regn i Gimp, men först måste ni ladda hem och installera ett script som ni hittar på den här sidan.

https://code.google.com/p/gimp/downloads/detail?name=GIMP_2_6_Animated_Rain_Script_by_fence_post.scm

 

Scanna igenom filen innan ni öppnar den i datorn och installerar det i Gimp. Hur ni gör visar jag i det här inlägget. Klicka på länken nedan. Obs! i inlägget visar jag hur man sparar ner Fonts, scriptet ska sparas ner i mappen scripts i Gimp.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/24/10501037-hur-man-laddar-ner-fonts-till-gimp/

 

När ni sparat ner scriptet så ska ni hitta Rain här, se bilden nedan.

 

 

Nu ska jag visa hur man gör den här animationen.

 

 

 

Ni behöver inte göra regn i fönster första gången. Jag har visat tidigare hur man gör snöfall bakom ett fönster, och om ni vill ha en påminnelse om hur man använder det friamarkeringsverktyget, klicka på länken nedan.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/27/10938726-sno-animation-bakom-fonster/ 

 

Nu startar vi.

 

Börja med at ladda upp en bild ni vill använda, och markera området i fönstret där ni vill att det ska regna. Klicka på länken ovan om ni vill fräsha upp minnet. Se också bilden nedan.

 

 

Klicka sedan på Filter, Animation och Rain. Se bilden nedan.

 

 

 

Sedan valde jag dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

 

Obs! Jag klickade bort v:et ur rutan Add Border, för jag vill att det ska regna inom området jag markerat. Sedan klickade jag på färgrutan Border color och valde en ljusare grå ton istället för helsvart. Klicka sedan på ok när du valt dina inställningar. Allt sköts sedan automatiskt och ett nytt fönster dyker upp. Nu har du 6 lager i lagerrutan. Se bilden nedan.

 

Du behöver inte redigera lagerattributerna här, om du inte vill. Om du är nöjd med animationen så glöm inte optimera för Gif innan du sparar ner. Om du vill fräsha upp minnet så klicka på länken nedan.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930894-har-visar-jag-hur-man-sparar-ner-en-animation-i-gimp/

 

Ha nu en fin Gimp vecka så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards