kulmedgimp

Alla inlägg under mars 2014

Av Yvonne Johansson - 29 mars 2014 19:04

Hejsan!

I det här inlägget tänkte jag visa hur man ritar en egen pensel. Jag brukar använda en ritplatta när jag ritar i datorn, men jag har bytt dator och ritplattan är inte kompatibel med Windows 7. Men jag fick ihop en bild ändå.

 Nu börjar vi.

 

 

Klicka på Arkiv och sedan på Ny. Se bilden ovanför.

 

 

En nytt fönster kommer upp. Klicka på avancerade alternativ, sedan väljer du inställningarna som i bilden ovanför.

 

 

Sedan ritade jag en bild. Det blev ett hästhuvud som ni ser i bilden ovanför. Det blev väldigt mycket onödigt vitt runt omkring, och jag bestämde mig för att skära bort lite. Jag klickade då på beskärnings verktyget i verktygs lådan. Se bilden nedanför.

 

 

 

Jag markerade runt bilden, se bilden nedanför.

Klicka sedan i ett av hörnen, där ni kan se fyrkanter. Det överflödiga i bilden har klippts bort därefter.

 

Klicka sedan på Redigera och Kopiera synlig. Se bilden nedanför.

 

 

Klicka sedan igen på Redigera och sedan klickar du på Klistra in som och Ny pensel. Se bilden nedanför.

 

   

 

Ett nytt fönster dyker upp, se bilden nedan.

 

 

Jag döpte penseln till Tecknad hästhuvud, och jag skrev samma på bägge raderna. När jag sedan sparar ner penseln i mappen mina penslar, så döper jag om den då, om jag behöver det.

 

 

Bland penslarna nu så finns hästhuvudet, se bilden ovan. Men för att kunna använda den så går jag ner till den lilla ikonen till höger längst ner, och klickar på den. Se bilden nedan.

 

 

Jag uppdaterar penslarna genom att klicka på den. Jag har dock märkt att om penseln ska fungera riktigt så har jag fått starta om Gimp i ibland.

 

Prova sedan att använda penseln men olika färger.

 

 

 

Du går till färglådan i verktygslådan och väljer färg. Om du inte vet hur så har jag skrivit om det i några tidigare inlägg. Tex. Textanimation med färg mm. Om ni precis hittat hit så börja från början i bloggen eller bläddra bland inläggen till vänster. 

 

Nästa gång tänkte jag visa hur ni kan vrida och vända på en pensel. Ha det så gott så länge.

Av Yvonne Johansson - 2 mars 2014 17:35

Hejsan!

 

Jag tänkte visa i det här inlägget hur man gör en annan variant av pensel i Gimp. Jag har visat i ett tidigare inlägg: Så här gör ni era egna penslar hur man skapar egna penslar, men man kan göra olika sorters penslar.

 

Om ni har laddat hem penslar från DeviantArt så har ni märkt att dom penslarna är mer genomskinliga och man kan ändra färg på dom. Här kommer några bilder som jag gjort med hjälp av penslar jag laddat hem.

 

     

Träden är penslar som jag klickat i på en bakgrund jag gjort med hjälp av gradients färg. Ni kan läsa om hur man använder gradientsfärg i förförra inlägget.

 

Nu tänkte jag visa hur man gör sådana här penslar. I bilden nedan har jag gjort ett träd av en bild jag tog häromdagen på ett träd. Som ni ser kan jag få flera olika färger på penselträdet, det är bara att välja färg i färglådan.

 

 

Jag tog en bild på ett träd med en så ljus himmel i bakgrunden som möjligt. Då blir det lättare att ta bort det som man inte vill ha med.

 

Jag laddade upp bilden i Gimp och klickade på färger och Ljussttyrka-Kontrast.

Se bilden nedan.

   

 

 

Ett nytt fönster dyker upp och där valde jag dessa inställningar och klickade ok. Se bilden ovan. Jag vill göra bildens bakgund ljusare och få bättre kontrast i bilden. Ju ljusare himmeln eller bakgrunden är ju mer skiner den igenom sedan när jag andänder penseln på en bakgrund.

 

Suedan klickade jag på det fria markeringsvertyget i vertygs lådan. Se bilden nedan.

   

 

Sedan klickade jag runt trädet med det fria markerings verktyget så här. Se bilden nedan. Obs! Längst ner vid trädroten där det är grönt gräs och ingen himmel, så drog jag markeringsverktyget utmed kanterna på trädet så inget gräs eller annat skulle följa med. Om ni ser dåligt så klicka på bilderna så blir dom mycket större.

 

 

 

Jag klickade sedan på Redigera och Kopiera synlig. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag Klickade sedan på Arkiv och Ny... och ett fönster dyker upp där jag väljer dessa inställningar och klickade på ok. Se bilden nedan.

 

 

Ett nytt fönster dyker upp med en tom vit bild. Se bilden nedan Jag kickar upp den helt och pendlar sedan mellan bilderna med hjälp av Gimp ikonen längst ner på skärmen. Jag har visat hur man gör i ett tidigare inlägg. 

 

 

I samma fönster med den tomma bakgrundsbilden så klickar jag på Redigare och sedan på klistra in i. Se bilden nedan.

 

   

Nu har bilden klistrats in i den tomma bakgrundsbilden. I lagerlådan har ett nytt lager kommit till. Jag högerklickar på det lagret, som är överst och klickar sedan på Förankra lager. Se bilden nedan.

 

 

Nu har den tunna limjen runt trädet försvunnit. Jag klickar sedan på Redigera och Kopiera synlig. Se bilden nedan.

 

 

 

Sedan klickar jag på Redigera igen och sedan på KListra in som och Ny Pensel. Se bilden nedan. Obs! Jag glömde markera texten Ny Pensel nedan, bara så ni vet.

 

 

I fönstret som dykt upp nu så gav jag penseln ett namn. Se bilden nedan. Obs! Jag skrev samma namn på bägge raderna. Filnamnet kan man ändra på sedan om man vill ha penseln kvar. Penslar som jag gjort och som finns i mappen Brushes i programmet Gimp, kan man döpa om sedan. Jag har en mapp med namnet brushes i datorn som jag gjort, där jag sparar ner mina egengjorda och nedladda penslar. Det kan hända att man råkat få flera penslar med samma namn, som man då får döpa om, så dom inte ev. ersätter varandra.

 

 


Nu har vi gjort en pensel. Men vi måste uppdatera penslarna i pensel lådan och klickar då på ikonen längst ner till höger under penslarna.

 

 

Man ska inte behöva stänga ner Gimp först innan man använder penseln, men jag har märkt att programmet fungerar bättre om man stänger ner och startar om det igen. 

 

Jag gjorde lite test bilder med den nya penseln,

 

   

 

Om man klickar mer än en gång när man klickar i penseln på bakgrundsbilden, så blir penseln mer starkare och mörkare i färgen. Testa olika färger och olika bakgrundsfärger. Prova att göra penslar av olika saker med det ni inte vill ha med gör ni ljusare eller makerkar bort med markerings verktyget jag visat.

 

Ha det nu så gott så länge så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 





Ovido - Quiz & Flashcards