kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 24 mars 2016

Så här gör ni en eld i en ugn mm.

Av Yvonne Johansson - 24 mars 2016 18:32

Hejsan!

 

I det förra inlägget visade jag hur man gjorde en eldig bild, och nu ska jag visa hur man gör en eld i en ugn.

 

Obs! Om ni alldrig haft med Gimp att göra tidigare så börja från början i bloggen, eller så letar ni bland inläggen till vänster i bloggen.

 

Då börjar vi. Ladda upp din bild som du vill använda, med svart bakgrund. Om den inte har det så kan ni göra en egen bild i Gimp. Jag har visat hur man klistrar in bilder i en bakgrunds bild tidigare. På den här sidan hittar ni gratis bilder som ni kan ladda ner https://pixabay.com/sv/

 

Så här ser min bild ut.

 

 

 

Skapa nu ett nytt lager genom att klicka på den här ikonen under lagren. Se bilden nedan.


 


Välj sedan dessa inställningar i bilden nedan och sedan ok. Se till att förgrunden är svart. Det ska den bli om du valt rätt inställningar. 

 

 

 

Lagret ska vara överst och klicka sedan bort ögat. Se bilden nedan.

 

 

Klicka nu på det elliptiska markeringsverktyget i verktygs lådan, se bilden nedan.

 

 

Markera precis i innerkanten, se bilden nedan.   

 

 

 


Klicka fram ögat på det översta lagret, Nu syns bara markeringen. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka nu på fyllnadsverktyget i verktygslådan och ändra till vitt i förgrunds och bakgrunds rutan, genom att klicka på pilen emellan svart och vit rutorna. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan i centrum i ringen så det blir vitt. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan på Filter, Render, Clouds och Difference Clouds. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka i Turbulent och ok. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka på Färger och Kurvor, se bilden nedan.

 

 

 

 

Och dra ner linjen som i bilden nedan.

 

 

 

Klicka på Färger och Färgbalans, se bilden nedan.

 

 

 


Välj sedan dessa inställningar, se bilden nedan.

Klicka nu inte ok.

 

 

 


Nu väljer du dessa inställningar, Se bilden nedan. klicka inte ok än.

 

 

 

Välj nu dessa inställningar, se bilden nedan. Klicka sedan ok.

 

 

Klicka sedan på Markera och Inget. Se bilden nedan.  

 

 

 

 


Se till att översta lagret är markerat. Gå sedan upp till Läge, över lagren och klicka på Skärm. Se bilden nedan.

 

 

Klicka nu på smetnings verktyget i verktygs lådan och välj sedan penseln med lite suddig kant. Smeta sedan ut som jag gjort i bilden nedan. Med lite träning så kan få till några fina lågor.

 

 

 

Så här ser min bild ut efteråt.

 

 

 

För att få lågorna lite mer verklighets troget ut så valde jag den här penseln och klickade lite över lågorna. Se bilden endan.

 

 

 

 

 

Om ni vill så kan ni göra en animation av bilden. Antingen genom Iwarp, som jag visat tidigare hur man använder, eller så kan ni göra flera dubbletter av elden, innan ni smetar ut flammorna. Jag har visat hur man gör animationer på liknande sätt förut. Leta bland inläggen eller börja från början i bloggen om ni inte kommer ihåg hur man gör.

 

 

Hoppas ni gillade min lilla eld förvandling. 

 

Glad påsk på er nu   

 

 









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards