kulmedgimp

Alla inlägg under december 2015

Av Yvonne Johansson - 9 december 2015 19:51

Hejsan! Nu var det ett tag sedan jag gjorde ett inlägg. I det här inlägget tänkte jag visa hur man kan rita en pensel direkt i gimp, på transparent bakgrund. En fördel är då kanske att du har en ritplatta som är kompatibel med programmet Gimp.

 

Obs! Om du inte haft med Gimp at göra tidigare. Börja från allra första början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster i bloggen.

 

Då börjar vi.

 

Gå upp till Arkiv och klicka på Ny. Jag valde sedan storleken 400 med vit bakgrundsfärg. Klicka sedan på hinken "Fyllnadsverktyget", välj svart färg och klicka på bakgrundsbilden så den blir svart. 

 

 


klicka sedan på ikonen i bilden nedan.

 

   

 

Välj sedan dessa inställningar i bilden nedan och klicka på ok.

 

 

 

Klicka på bort ögat på det understa lagret och markera det trasnparenta lagret överst. Rita sedan något. Jag valde ett ljus. Se bilden nedan.

 

 


Gör sedan en dubblett av bilden du ritat genom att klicka på ikonen som ser ut som en tv ruta. Se bilden nedan. Markera sedan det mittersta lagret.

 

   

 

Måla sedan i bilden med hjälp av penseln, och när du har gjort det, klicka fram det understa lagret. Då ser du var någonstans du inte fyllt i med färg ordentligt. Fyll då i där du missat.

 

 

 

 

 

 

Klicka sedan bort ögat på det understa lagret igen, och markera det mellersta. Gå upp till redigera och klicka på kopiera synlig. Se bilden nedan.

 

 

Gå upp till Redigera igen och klicka sedan på Klistra in som och Ny pensel. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag valde sedan namn på penseln. Se bilden endan.

 

 

 

I pensellådan sedan kan du hitta din nya pensel, som du ritat själv.

 

Jag har för mig att inte har visat hur man gör den här penseln tidigare. Jag har precis köpt en ritplatta på Tradera, som är kompatibel med min dator. Det är en Trust Flex Design Tablett som är några år gammal, men som alldrig blivit använd. Den fungerar rätt bra och jag fick den för knappt en hundralapp. Om ni själva skulle vilja ha en, om ni inte redan har en ritplatta. Titta in på Tradera för där kan ni fynda    

 

Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på till nästa gång.

 



Ovido - Quiz & Flashcards