kulmedgimp

Alla inlägg under mars 2016

Av Yvonne Johansson - 30 mars 2016 11:47

Hejsan!

 

Nu kommer jag vara lite lat här. På http://www.littlewebhut.com/gimp/ hittar ni informations filmer som är lätta att hänga med i. Han som visar hur man gör pratar engelska, och Gimp programmet är på engelska, men han pratar lugnt och visar noga och sakligt hur man gör. Jag har en Tivo box från comhem, och i den finns en youtube app så jag kan se filmerna på en stor tv skärm, men det går lika bra att hänga med på en dataskärm. Här kommer ett exempel på hur man gör en texteffekt.


Hoppas ni tyckte filmen var lätt att hänga med i. Obs! Om ni alldrig haft med Gimp att göra tidigare, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster i bloggen. Bloggen är lång och jag har kommit en bit i hur Gimp fungerar.

 

Jag fick en fråga nyss om hur man klistrar in en blinkande text i en bakgrundsbild. Klicka på länken nedanför så kommer ni sidan där jag visar hur man gör.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/02/13/10542854-har-visar-jag-hur-man-klistrar-in-en-text-animation-in-i-en-bakgrund/

 

 

Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 

 

 

 

 

 

 

Av Yvonne Johansson - 24 mars 2016 18:32

Hejsan!

 

I det förra inlägget visade jag hur man gjorde en eldig bild, och nu ska jag visa hur man gör en eld i en ugn.

 

Obs! Om ni alldrig haft med Gimp att göra tidigare så börja från början i bloggen, eller så letar ni bland inläggen till vänster i bloggen.

 

Då börjar vi. Ladda upp din bild som du vill använda, med svart bakgrund. Om den inte har det så kan ni göra en egen bild i Gimp. Jag har visat hur man klistrar in bilder i en bakgrunds bild tidigare. På den här sidan hittar ni gratis bilder som ni kan ladda ner https://pixabay.com/sv/

 

Så här ser min bild ut.

 

 

 

Skapa nu ett nytt lager genom att klicka på den här ikonen under lagren. Se bilden nedan.


 


Välj sedan dessa inställningar i bilden nedan och sedan ok. Se till att förgrunden är svart. Det ska den bli om du valt rätt inställningar. 

 

 

 

Lagret ska vara överst och klicka sedan bort ögat. Se bilden nedan.

 

 

Klicka nu på det elliptiska markeringsverktyget i verktygs lådan, se bilden nedan.

 

 

Markera precis i innerkanten, se bilden nedan.   

 

 

 


Klicka fram ögat på det översta lagret, Nu syns bara markeringen. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka nu på fyllnadsverktyget i verktygslådan och ändra till vitt i förgrunds och bakgrunds rutan, genom att klicka på pilen emellan svart och vit rutorna. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan i centrum i ringen så det blir vitt. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan på Filter, Render, Clouds och Difference Clouds. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka i Turbulent och ok. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka på Färger och Kurvor, se bilden nedan.

 

 

 

 

Och dra ner linjen som i bilden nedan.

 

 

 

Klicka på Färger och Färgbalans, se bilden nedan.

 

 

 


Välj sedan dessa inställningar, se bilden nedan.

Klicka nu inte ok.

 

 

 


Nu väljer du dessa inställningar, Se bilden nedan. klicka inte ok än.

 

 

 

Välj nu dessa inställningar, se bilden nedan. Klicka sedan ok.

 

 

Klicka sedan på Markera och Inget. Se bilden nedan.  

 

 

 

 


Se till att översta lagret är markerat. Gå sedan upp till Läge, över lagren och klicka på Skärm. Se bilden nedan.

 

 

Klicka nu på smetnings verktyget i verktygs lådan och välj sedan penseln med lite suddig kant. Smeta sedan ut som jag gjort i bilden nedan. Med lite träning så kan få till några fina lågor.

 

 

 

Så här ser min bild ut efteråt.

 

 

 

För att få lågorna lite mer verklighets troget ut så valde jag den här penseln och klickade lite över lågorna. Se bilden endan.

 

 

 

 

 

Om ni vill så kan ni göra en animation av bilden. Antingen genom Iwarp, som jag visat tidigare hur man använder, eller så kan ni göra flera dubbletter av elden, innan ni smetar ut flammorna. Jag har visat hur man gör animationer på liknande sätt förut. Leta bland inläggen eller börja från början i bloggen om ni inte kommer ihåg hur man gör.

 

 

Hoppas ni gillade min lilla eld förvandling. 

 

Glad påsk på er nu   

 

 









Av Yvonne Johansson - 21 mars 2016 19:12

Hejsan!

 

Jag blev klar lite tidigare med min paper masch´e figur, och igår kväll kom jag på en ny gimp grej att visa er   

 

Om ni alldrig haft med Gimp att göra, så börja från början i Gimp, eller bläddra bland inläggen till vänster i bloggen.

 

 

Hoppas ni gillar bilden. Jag har inte gjort en sådan här mer än ett par gånger, och jag behöver öva lite på det, så det ser lite mer verkligare ut tror jag.

 

I nästa inlägg så ska jag visa hur man får elden jag nu ska visa hur man gör, att brinna inuti en sak.

 

Då börjar vi. Klicka på Ny längst upp till vänster och välj sedan dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan på Filter, Rendera, Moln och Difference cloud. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka i Turbulent och ok. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan på Färger och kurvor. Se bilden nedan.

 

 

 

Välj sedan dessa inställningar. Se bilderna nedan.

 

 

 

 

Hoppas ni förstått hur ni ska göra. För att föra mittlinjen nedåt så klicka och håll ner med musen och för mitt linjen nedåt.

 

Klicka sedan på färger igen och på färgbalans. Se bilden nedan.

 

 

 

Välj dessa inställningar och klicka ok. Se bilden nedan.

 

 


Klicka på färger och färgbalans igen, och välj nu dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka på färger igen en 3:e gång, och färgbalans och välj nu dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

Klicka på smetverktyget i verktygslådan, se bilden nedan.  

 

 

 

Och välj sedan penseln i bilden nedan. Det ska vara en pensel med mjuk kant.

 

 

 

Nu glömde jag visa storleken på penseln men ni kan se i bilden ovan var man ändrar storleken. Jag använde mig av en pensel i storlekarna 60 till 70. Ni kan testa er fram. Ni kan även variera inställningarna senare i dom tidigare inställningarna och testa er fram vad ni tycker är bäst. När ni klickat på pensel och smetningsverktyget så smet ut det vita och gula i bilden så det ser mer eldigt ut.

 

 

 

Hoppas ni gillade den här effekten.

 

Jag behöver själv öva på det här, och på att öva på att sätta fyr på en sak, men det tar vi i nästa inlägg. 

 

Ha det så gott så länge.


Av Yvonne Johansson - 19 mars 2016 15:27

Som ni märkt har jag inte gjort några inlägg på väldigt länge men jag har inte glömt er. Jag har inte hållit på med datorn så mycket. Istället har jag varit mer kreativ med händerna och pysslat med andra saker i vinter, men ha tålamod. Jag håller just nu på att måla färdigt en "katt skål", som jag gjort i paper masché. Jag försöker måla lite var dag på den, men till påsk så hoppas jag den är färdig. 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards