kulmedgimp

Alla inlägg den 7 januari 2015

Av Yvonne Johansson - 7 januari 2015 20:31

Hejsan! I det här inlägget tänkte jag visa hur man gör små vågor på lugnt vatten. Just nu längtar jag så himla mycket efter sommaren igen och att få sitta på min favorit plats och se solen gå ner. Om ni längtar efter sommaren ni också, så tror jag det här inlägget passar er.

 

Om ni alldrig haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen. Om ni undrar över något så kan ni leta bland inläggen till vänster i bloggen. Alla inlägg syns inte, klicka på månaderna så hittar ni alla. Jag kommer då och då lägga ut länkar till olika inlägg emellanåt.

 

Nu kör vi, börja med att ladda upp en liknande bild som min. Det får inte vara högre vågor än vågorna i bilden nedan.

 

 

 

Gå nu till verktygslådan och klicka på rektangelmarkeringsverktyget. Markera sedan dom främre vågorna i bilden som syns, se bilden nedan.

 

 

Klicka sedan på tv-rutan under lagerlådan och gör 3 dubletter. Klicka bort ögonen på dom 2 översta lagren och markera det andra lagret. se bilden nedan.

 

 

Klicka på Filter, Förvräng och Vågor, se bilden nedan.

 

 

Välj dessa inställningar i det nya fönstret, se bilden nedan.

 

 

Klicka nu fram ögat på det 3:e lagret. Klicka på Filter, Förvräng och Vågor igen och välj dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

Nu klickar du fram ögat på det 4:e lagret och klickar sedan på Filter, Förvräng och Vågor igen, och gör dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

Klicka nu på Filter, Animation och uppspelning och se hur animationen blev. Om du är nöjd så kan du nu redigera Lagerattributerna, men jag är inte nöjd. Jag klickade bort alla ögonen förutom på det understa som jag markerade och gick åter upp till Filter, Förvräng och Vågor och gjorde dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

Nu redigerade jag Lagerattributen och valde (200ms), se bilden nedan. Om ni glömt hur man skriver i lagerattributerna, så kommer här en länk till inlägget på hur man gör:

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930928-har-visar-jag-hur-man-redigerar-lagerattributen-i-en-animation/

 

 

 


Så här blev animationen.

 

 

 

Om ni är nöjda med animationen så kan ni spara ner den. Här kommer en länk till inlägget på om hur man sparar ner en animation, om ni behöver fräsha upp minnet lite.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930894-har-visar-jag-hur-man-sparar-ner-en-animation-i-gimp/

 

Nästa gång tänkte jag visa hur man kan få till ännu högre högre vågor. Ha det så gott så länge och öva på. Obs! Glöm inte att om ni ångrar något ni gjort när ni håller på med en animation. Klicka på Redigera och ångra så får ni det ni nyss gjort, ogjort.




Ovido - Quiz & Flashcards