kulmedgimp

Alla inlägg under november 2015

Av Yvonne Johansson - 13 november 2015 22:49

Hejsan! Nu tänkte jag visa hur man gör en animation som innehåller olika hastigheter. En sak rör sig i en hastighet medan en annan rör sig i en annan hastighet. Jag har valt att rita ett gammalt flygplan med tillhörande propeller, var för sig. och som jag sedan gjort till penslar. Om ni kommit så här långt i bloggen så ska ni kunna göra penslar mm. Om det är något nytt jag visar så kommer jag beskriva noga hur man gör. allt annat kommer jag ev. hoppa över eftersom jag räknar med att ni redan kan det. Jag lägger dock upp länkar till inlägg ibland, om ni behöver fräsha upp minnet.

 

Om ni inte haft med Gimp att göra tidigare så börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster i bloggen. 

 

 

 

Ni behöver inte göra just ett flygplan till den här animationen. Jag vill bara visa på vilket sätt man får olika saker att röra sig i olika hastigheter. Jag kunde ha fått propellern i animationen ovanför att snurra lite fortare, men man får då en himla massa lager att jobba med, och jag tyckte att den hör hastigheten på propellern fick duga, till det här gamla flygplanet, som ska föreställa ett gammalt fokker plan från början av 1:a världskriget. Jag brukar inte rita flygplan, så jag hoppas att ni ser att det är ett.

 

Ok! då börjar vi.

 

Gå upp till Arkiv och klicka på Ny. Välj sedan dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

 

Fyll sedan bakgrunden med en passande färg. Jag valde en gradient färg. Det finns en länk i förra inlägget som leder till inlägget som visar hur man använder gradienter.

 

 

 

Höger klicka sedan på lagret och redigera lagerattributen som i bilden ovan.

 

 

Gör sedan ca 30 dubletter genom att klicka på ikonen som ser ut som en tv ruta under lagerlådan. Ni kan se i bilden ovan att tv rutan är märkt med ett fyrkantigt streck runt. Obs! Jag vet inte vid det här laget hur många lager det kommer bli, så jag valde 30. Om det skulle bli lager över, så kan man ta bort onödiga lager genom att höger klicka på ett lager och välja ta bort lager, eller så lägga til lager precis som ni nyss gjort.

 

 

 

Klicka sedan bort alla ögonen och markera lagret längst ner. Se bilden ovan.

 

 

 

Välj nu penseln med "flygplanet" du gjort, och klicka in penseln som i bilden ovan. Gör sedan en dublett av lagret så du har två likadana. Dubletterna har nu i lagerattribut 100 ms tillsammans. Klicka upp ögat på lagret ovanför och markera det. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka nu in penseln på nytt, men något nedanför den förra penseln i lagren under. Se bilden nedan. 

 

 

 

Klicka fram ögat i lagret ovanför och markera det, se bilden nedan.

 

 

Gör samma procedur tills du kommer till mitten av bilden med penseln. Gå då ner till inställningarna för penseln i verktygslådan och ändra på vinkel inställningarna, se bilden nedan. Jag valde att svänga med planet åt vänster och lutar då vinkeln något som ett riktigt plan brukar göra. Ni kan se vilken inställning jag valde på vinkeln i bilden nedan. Jag klickade sedan in penseln något åt vänster om den förra penseln i lagret innan.

 

 

 

 

 

 


I bilden ovan kan ni se den nya vinkeln på planet. Jag gjorde nu om samma procedur som tidigare, en dublett, klicka fram ögat och markera lagret ovan.

 

 

 

Sedan valde jag en ny vinkel på penseln, se bilden ovan. Klickade sedan in penseln något mer åt vänster och något uppåt i bild.

 

 

 

Jag gjorde åter samma procedur som tidigare och ändrade sedan penselns vinkel igen, en sista gång. (jag hade samma vinkel på planet resten av animationen). Jag klickade sedan in penseln en liten bit till åt vänster igen och mer upp i bilden. Jag fortsatte sedan med samma procedur tills planet försvann till vänster upp i hörnet. Se bilden nedan.

 

 

 


Klicka nu på "propellern" i pensellådan och titta efter först så du får rätt storlek på propellern så den matchar planets storlek. Det gör du genom att klicka fram ett öga på ett lager där hela planet syns, och lägg penseln med propellern över nosen så du ser dess storlek.

Klicka sedan bort ögonen igen på alla lager utom på det lager där du ser att planets nos håller på att gå ner i bild. Se till att vinkeln på penseln står på 0,0 först och klicka sedan in propeller penseln där du vill att den ska sitta i nosen på planet. Se bilden nedan. 

 

 

 

Klicka sedan fram ögat på lagret ovanför och markera det. Gå sedan till vinkelinställningarna för penseln igen och ändra inställningarna till 0,70, och klicka sedan in propellern i nosen igen. Se bilden nedan.

 


 

 


Klicka sedan fram ögat på lagret ovanför och markera det. Gå sedan till vinkel inställningarna för penseln och välj 120 i inställningarna. Se bilden nedan.

 

 

 

Nästa gång i vinkelinställningarna på penseln, så går du tillbaka till 0,0 och så börjar du om. 0,0 - 0,70 och 120 var inställningarna som jag använde. Se bilden nedan. När du kickat in proppellrarna i alla lagren där planets nos syns i, så är du klar.

 

 

 

 


Nu kan du se hur animationen ser ut genom att att klicka på Filter, Animation och uppspelning. Nu ska du se att planet rör sig lite saktare än vad proppellrarna gör. Om du är nöjd med din animation, glöm inte optimera för gif innan du sparar ner.

 

Hoppas ni förstod mina instruktioner och att ni blivit inspirerade av att göra egna animationer av bilder som ni gjort själva. Ni kan tex rita en fågel eller ett bi med vingar som flaxar fort, Tänk på att om vingarna ska röra sig väldigt fort och kroppen bara ska röra sig lite försiktigt, så får du sänka hastigheten mer på lagerattributerna och göra mer dubletter av ett lager för att "kroppen" på "djuret" eller vad det nu är som ska röra sig saktare, ska göra det.

 

Jag ska ta och gå igenom texten igen i inlägget lite senare igen., så jag inte skrivit allt för galet. Det har hunnit att bli midnatt när jag blivit klar med inlägget.

 

Ha det nu så gott så länge, så får vi se vad jag hittar på till nästa gång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Av Yvonne Johansson - 8 november 2015 15:10

Hejsan! Hoppas allt är bra. I det här inlägget tänkte jag visa hur man smäller en ballong i en animation. Om ni kan allt som jag visat tidigare i mina inlägg, så ska den här instruktionen gå som en dans. Om du alldirg använt Gimp och vill lära dig, så gå till allra första början i bloggen. Eller så kan du bläddra bland inläggen. Sådant som jag visat tidigare, hoppar jag över ibland att visa igen.

 

 

 

I den här animationen behöver du en transparent bild på ballong. Du kan välja på att göra en transparent bild själv, vilket jag tidigare visat. Här är en länk till inlägget om du behöver fräsha upp minnet lite.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/02/04/10525282-sa-har-gor-ni-era-egna-penslar/

 

Om du känner för att vara lite lat, så kan du på den här sidan hitta gratsi transparenta bilden, som den gula ballongen somm jag har i animationen ovan. Här är länken till sidan.

 

https://pixabay.com/sv/

 

 

Då börjar vi. Gå till arkiv och öppna upp din transparenta bild med ballongen.

 

 

 

Gå sedan till Arkiv igen och klicka på Ny. Välj sedan dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

 

Fyll i sedan med önskad färg eller mönster. Jag valde att fylle i med gradientfärg. Se bilden nedan.

 

 

 


Om ni vill använda gradienterna men behöver fräsha upp minnet lite, klicka på länken nedan så kommer ni till inlägget där jag visar hur man använder dom.

 

Obs! om ni tittar på högra nedre hörnet i bilden, så har mitt "vattenmärke" där. Innan du fortsätter att göra dubletter mm. av bilden, så märk bilden med ditt namn. Om du har script-Fu installerat i Gimp, så ska du ha Watermark längst ner. Där redigerar du så du får ditt namn som vattenmärke i din bild.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/02/15/10545907-har-kommer-lite-info-om-gradienter-i-gimp/

 

 

Nu klickar du "tv rutan" nedanför lagerfönstret och klickar upp 15 dubletter, se bilden nedan, men... om du vill, så kan du innan du gör dubletterna högerklicka på lagret, och klicka på redigera lagerattributen och skriva i Bakgrund(100ms). Om du jobbar med många lager så har du redan förberett hastigheten på lagren så du slipper redigera senare, då du kanske har uppåt 30 lager eller mera att gå igenom. Nu gjorde inte jag det den här gången, så jag fick redigera senare. Den här gången får ni leta upp inlägget själva, om ni glömt hur man redigerar lagerattributerna.

 

 

 

Klicka sedan bort alla ögonen på lagren, utan på det nedersta lagret som ni markerar, se bilden nedan.

 

 

 

Gå nu till fönstret med ballongen. Klicka på redigera och kopiera synligt. se bilden nedan.

 

 

 

 

Gå till fönstret med balgrunden. Gå upp till redigera och klistra in. Flytta ballongen sedan som i bilden nedan, med hjälp av flyttnings verktyget i verktygs lådan.

 

 

 

 

Höger klicka sedan på det flytande lagret längst upp och förankra det. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka fram ögat på det andra lagret och markera det. Klistra sedan in ballongen något ovanför stället där du klistrade in den förra ballongen i första lagret, och förankra det sedan. Gör om samma procedur upp till ca lager 7. I nedre bilden så ser du hur jag sakta flyttat upp ballongen till mitten av bakgrundsbilden.

 

 

 

 

Klicka sedan på Färgväljarverktyget i verktygslådan, och klicka med verktyget p ballongen så du får samma färg i färglådan som ballongen har. Se bilden nedan.

 

 

 

 

Sedan valde jag penseln Splats02 i pensel lådan. I bilden nedan har jag ringat in vad penseln har för namn och var den finns. Om ni inte skulle ha den här penseln, så förkök att finna en liknande. Klicka sedan fram ögat på lagret ovanför och markera det, och klicka i penseln där ballongen skulle ha funnits i det här lagret.

 

 

 


Gå sedan till fönstret med ballongen igen. Klicka på verktyget Fri markering i verktygslådan, och markera som jag har gjort i nedre bilden. Gå upp till redigera och kopiera synlig.

 

 

 

Gå tillbaka till fönstret med bakgrundsbilden igen, och klistra in snöret från ballongen i bilden, som jag har gjort i den nedre bilden. Förankra sedan bilden.

 


 

 




Klicka upp ögat i lagret ovanför och markera det. Klistra in snöret igen men sätt snöret något nedanför där ballongen sprängdes. Se bilden nedan.

 

 

 


Nu redigerade jag lagerattributerna på alla lager. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag spelar sedan upp animationen genom att gå upp till filter, animation och uppspelning. Om du vill spara ner animationen sedan, glöm inte optimera för gif först.

 

 

 

 

Om ni gillar att rita och måla och gör egna penslar och transparenta bilder, så kan ni göra en animation som liknar den här animationen nedanför.

 

 

 

 



Jag har ritat 2 bilder av en mus. Den ene med en ballong och den andra utan ballong, med endast ett snöre. Jag scannade av bilderna och gjorde sedan penslar och transparenta bilder av dom, men i animationen ovan har jag bara använt penslarna. Jag gjorde sedan animationen, precis som i instruktionen i det här inlägget.

 

   

 


Hoppas ni blev inspirerade av att göra egna ballong animationer.

 

Ha det så gott så länge, så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 

 











Skapa flashcards