kulmedgimp

Alla inlägg den 29 januari 2015

Av Yvonne Johansson - 29 januari 2015 12:24

Hejsan! Här kommer ett tips om ett plugin program som heter G`MIC. Det är ett bildredigerings program som du installerar i mappen plug-ins i Gimp. Med hjälp av det programmet får du lättare hjälp med att redigera dina bilder på ett kul sätt, men inte med dina animationer, som jag ska fortsätta att undervisa i.

 

På den här sidan om du klickar på länken nedan: 

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://gmic.eu/gimp.shtml&prev=search

 

Kan du läsa mer om programmet och ladda ner det ifrån. Här kommer en länk till inlägget där jag visar hur du laddar ner scripts mm i Gimp, men det här scriptet sparar du ner i mappen Plug-ins.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/24/10501037-hur-man-laddar-ner-fonts-till-gimp/

 

När startar upp Gimp sedan så ska du hitta den här, se bilden nedan.

 

 

 

Om inte så klicka på Arkiv och Skapa så kan den finnas där. När du klickat på G`MIC så dyker det här fönstret upp. Se bilden nedan.

 

 

 

Här kan du välja vad du vill göra med ditt foto på ett enkelt sätt som jag inte tänker gå in mer på. Ni får prova er fram med olika inställningar själva, och det är inte så svårt. Man kan redigera bilder i Gimp utan det här programmet, men det är mer omständigare. G`MIC underlättar redigeringen. Här kommer lite prov vad man kan göra på ett enkelt sätt.

 

         

 

Hoppas ni får mycket nöje med det. I nästa inlägg så ska jag visa hur man får till en roterande glob, men jag tar det lite lugnt nu ett tag, för jag har fått ett skov av mer värk i mina muskler.

 

Ha det så gott!

 

Ovido - Quiz & Flashcards