kulmedgimp

Alla inlägg under december 2016

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.

 

 

 

Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. Jag kommer dock lägga upp länkar till inlägg om ni vill frächa upp minnet.

 

För att kunna göra den här reflektionen, så måste ni ha laddat ner script-Fu i Gimp. Jag har visat hur man gör det tidigare. Klicka på länken nedan.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/02/07/10529594-ladda-hem-och-installera-script-fu-och-fx-foundry-for-mer-effekter/

 

Det är inte säkert att Reflektion finns med från början i script.Fu Jag har laddat ner massor med scripts så jag kommer inte ihåg om reflektion fanns med från början. Jag har dock hittat några sidor när ni kan ladda ner scriptet. Kom bara ihåg att virus scanna filen innan ni öppnar den eller laddar ner den i Gimp.

 

http://www.gimphelp.org/scripts/effects_reflection.shtml

 

http://gimpscripts.com/2011/10/perspective-reflection/

 

Nu börjar vi.

 

Börja med att ladda upp en bild ni vill använda. Jag valde den här, som jag hittade på Pixabay, som är en sida där man gratis kan ladda ner bilder ifrån.

 

 

KLicka på Script-Fu, effekts och reflection. se bilden nedan.

 

 


Ett nytt fönster dyker upp, och jag valde inställningarna i bilden nedan.

 

   

 

När ni klickat ok, så kommer bilden se ut som bilden nedan.

 

 

 

Gå nu upp till Arkiv och klicka på ny. I det nya fönstret så klickar ni bara ok. (se bilden nedan). Klicka upp det nya fönstret så det blir lika stort som det första. För att skifta sedan mellan fönstren, så för bara musen över på Gimp ikonen längst ner på skärmen. Då ser ni hur många fönster ni har uppe i Gimp och kan lätt skifta mellan dom.

 

 

 

Klicka sedan på dialogrutan föör gradienter, som finns intill paletter, mönster och penslar. Se bilden nedan. Jag valde en gradient som jag tyckte matchade himlen i bilden.

 

 

 

I verktygs lådan klickade jag sedan på toningsverktyget. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag klickade ner ovanför den nya bilden och höll ner knappen på musen. Drog sedan en linjen nedåt (ibland dra linjen uppåt över bilden), och släppte knappen på musen när jag dragit färdigt. Ibland får man göra det några gånger tills man tycker det ser bra ut. Se bilden nedan.

 

 

 



Så här såg slutresultatet ut. Se bilden nedan.

 

 

 


Klicka nu upp det första fönstret med refltektions bilden. Gå till Redigera och kopiera synlig. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu klickar du upp det andra fönstret igen med den nya bilden. Gå till Redigera och Klistra in i. Se bilden endan.

 

 

 

Höger klicka sedan på det översta flytande lagret och sedan på Förankra lagret. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu ser bilden ut så här när den är klar. Se bilden nedan. 

 

 

 

Om ni vill vattenmärka bilden med en namnteckning. Klicka på script-Fu och Watermark. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag skrev sedan mitt namn och valde inställningarna i rutan nedan.

 

 

 


Så här blev resultatet.

 

 

 

Jag valde sedan att göra en animation av bilden.

 

 

 

Det finns olika sätt att göra vågor på i Gimp och jag valde det här sättet. Jag är lite osäker på om jag måste ladda ner ett script för att göra just den här versionen av vågor. Jag har tidigare visat hur man gör vågor på två olika sätt, och här kommer en länk till inläggen.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2015/01/10/10983489-nu-ska-jag-visa-hur-man-gor-storre-vagor-med-bat-mm-i-gimp/

 

För att se om ni har Wave, klicka på Filter och sedan på Animation. Då ser ni om Wave finns med på listan som kommer upp. Om inte så måste ni ladda ner ett script eller ett paket script, som jag säkert gjort, från kanske den här sidan. 

 

http://registry.gimp.org/node/59

 

Jag ville ha vågor i nedre delen av bilden där figurerna speglar sig i vattnet. Jag klickade på rektangelmarkeringsverktyget i verktygslådan, och markerade som i bilden nedan.

 

 

 

Klickade sedan på Filter, Animation och Waves. Se bilden nedan.

 

 

 


Sedan valde jag inställningarna i bilden nedan.

 

 

 

Och då blev det vågor. Glöm inte att optimera för Gif innan ni sparar ner animationen. Om ni kommit så här långt i bloggen och börjat från början så vet ni hur man gör. Leta annars bland inläggen från 2014.

 

Hoppas ni gillade det här inlägget. Ha det så gott   

 

 

 

 





 









Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min Kul med Gimp blogg.

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards