kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Hur man laddar ner Fonts till Gimp

Av Yvonne Johansson - 24 januari 2014 12:44

Hejsan!

 

I det här inlägget ska jag försöka visa hur man laddar ner Fonts/textstilar till Gimp, och var man hittar dem.

 

På den här sidan hittar man massor med stilar: http://www.1001freefonts.com/

Det är bara att välja och vraka och ha kul sedan   

 

Alla filer som man laddar ner hamnar i download mappen i datorn. Höger klicka på en mapp du laddat ner och scanna igenom mappen först efter virus.

 

 

 

Jag har gjort en mapp inne bland mina bilder som jag döpt till Fonts. För att göra en ny mapp om du har windows 7, så klickar man längst upp på skärmen där det står new folder, eller ny mapp. Höger klicka sedan på mappen och scrolla ner tills du kommer till Rename eller ändra namn.

 

Efter att du scannat igenom mappen som du har i download så högerklickar du på mappen igen och klickar sedan på copy (kopiera). Gå sedan till mappen du döpt till Fonts och öppna den. Högerklicka sedan där inne och klicka sedan på Paste eller klistra in. Då dyker mappen du laddat ner i download upp. Mappen du har i download kan du sedan ta bort. Du högerklickar igen och klickar på delete.

 

Filen di klistrat in i mappen fonts vänster klickar du på nu (öppnar den). Ibland kan det vara 2 filer med, men du högerklickar bara på textfilen som har en liten bild av ett A på. Klicka sedan på Copy (kopiera).

 

Nu ska vi föra över den kopierade textfilen till Gimp.

 

 

På bilden ovan har jag bara strukit under Users/användare, men för att komma dit måste du klicka på Local Disk (C:) först. Den är blåmärkt på bilden.

 

 

Klicka sedan på ditt namn som ska finnas där. Se bilden ovan.

 

 

Här klickar jag på Gimp-2.8 som jag uppgraderat Gimp till. Se bilden ovan.

 

 

Nu dyker en massa mappar upp som finns i Gimp. Se bilden ovan. Eftersom det är Fonts jag vill ladda upp i Gimp så klickar jag på mappen Fonts.

 

 

På bilden ovan så ser ni Fonts/textstilar som jag personligen har lagt in. Fonts som redan finns i Gimp programmet syns inte. Här höger klickar jag på ett tomt ställe och klickar sedan på paste eller klistra in. Nu ska den nya textfilen dyka upp. 

 

Den nya textstilen dyker sedan upp när du startar upp Gimp, men om du av någon anledning har igång Gimp redan så måste du stänga ner programmet och starta om det.

 

Hoppas ni förstod hur ni skulle göra. Jag kunde ha gjort mer bilder, men det är lite jobb att göra dom.

 

I nästa inlägg tänkte jag visa hur man gör en enkel text animation. Då får ni lära er hur man använder lager i högra verktygslådan.

 

Ha nu en fin fredag.

 

 

 

 


  


 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards