kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2015

Så här gör ni ett öppnande kort

Av Yvonne Johansson - 26 oktober 2015 17:31

Hejsan! nu har jag precis gjort klart instruktionerna till det animerade kortet som jag visade i det förra inlägget, och jag vill säga att jag missade något i animationen så jag fick inte riktigt stängt kortet, men men, om ni följer instruktionerna och koncentrerar er noga så fixar ni det. Jag höll ju på att göra instruktions bilderna samtidigt och det blev lite mycket att hålla reda   

 

 

Om ni tittar på kortet i det förra inlägget, så lyckades jag stänga till det bättre.

 

Om ni inte haft med Gimp att göra tidigare, då börjar ni från start i bloggen. Jag kommer så kortfattat som möjligt beskriva hur ni ska göra den här animationen, och då bör ni kunna det jag visat i tidigare inlägg i bloggen.

 

Ha papper och penna i beredskap, och se till att ni har tid på er att göra den här.

 

Då startar vi.

 

 

Gå upp till Arkiv och klicka på Ny. Välj dom här inställningarna i bilden nedan.

 

 

 

Gå upp till Bild, hjälplinje och ny Guide. Se bilden nedan.

 

 

 

Välj nu de inställningar jag valt i bilden nedan.

 

 

 

Klicka på Bild, Hjälplinjer och Ny guide igen, och välj dom här inställningarna, se bilden nedan.

 

 

 

Gör om samma sak igen men nu väljer vi en annan inställning, se bilden nedan.

 

 

 

En sista gång gör vi samma sak, och väljer dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

 

Nu gör vi ett nytt lager genom att klicka på bidlen som ser ut som ett dokument under lagren. Se bilden nedan.

 

 

 

Sedan valde jag dessa inställningar och gav lagret namnet Omslag, se bilden nedan.

 

 

 

Jag markerade det översta lagret och klickade på det fyrkantiga markeringsverktyget och markerade området som i bilden nedan.

 



Nu kan ni välja flera olika alternativ. Välj en färg eller ett mönster och fyll i markeringen med, eller som jag, klistra in en bild. Ni kan också skriva sedan något, och sammanfoga sedan det, i lagret under som ni döpt till Omslag. Se bilden nedan.

 

 

 

Gör nu 8 st dubletter av omslaget, då har vi sedan sammanlagt 9 lager av omslaget. Det gör ni genom att klicka på ikonen som ser ut som en tv ruta. Se bilden nedan.

 

 

 

Högerklicka på lagret Omslag-kopia7 och välj reidgera lagerattribut, se bilden nedan. 

 

 

 

Det fick heta Vänster Insida, se bilden nedan.

 

 

Markera det lagret, se bilden nedan. 

 

 

 

Välj en färg i färglådan och fyll i eller stryk med en pensel över bilden. I mitt fall fick jag använda en pensel. Se bilden nedan.

 

 

 


Gå nu upp till Markera och välj Inget. Nu gör du 14 st dubletter av det lagret, då har vi 15 st lager av lagret Vänster Insida.

 

Gå ner till Omslag-kopia6 och gör en dublett av det. Flytta sedan Omslag-kopia7, så det hamnar överst av alla lager. Det gör du genom att klicka på lagret och hålla ner, och för sedan lagret uppåt så det hamnar längst upp. Släpp det där.

 

 

 

 


Se till att det är market, och gör 6 st dubletter. Det gör vi för att alla lager ska hamna på rätt plats på en gång.

 

 

 


Markera lagret som heter Omslag, se bilden nedan.

 

 

 

Gå upp till Filter, Mappa och Mappa till Objekt. Se bilden nedan.

 

 

 

Se till att du har inställningarna som i bilden nedan och klicka sedan på ok.  

 

 

 

Gå till Filter, Mappa och Mappa till Objekt igen. Nu klickar du på Orientering och ändrar vid Y, under Rotation till -12 och klickar på ok. Se bilden nedan.

 

Du fortsätter sedan på samma sätt, med dessa inställningar:

 

Omslag-kopia1 -24, nästa lager -36 osv. -48, -60, -72, -84,-96, -108, -120, -132, -144, -156, 168, -180.


 

 

Nu vänder vi ner igen så lagret som heter Vänster insida-kopia7 får -168 och så fortsätter vi med dessa inställningar -156, -144, -132, -120, -108, -96, -84, -72, -60, -48, -36, -24, -12. Nu ska du vara uppe i toppen av alla lager.

 

Markera bakgrund, och klicka sedan bort alla ögonen på dom övriga lagren, utom lagret du markerat. Se bilden nedan.

 

   

 

Klickka på markerings verktyget och markera samma ruta som vi haft rektangulära i din bild. Se bilden nedan.

 

 

 


Jag fyller i den med samma färg. Se bilden nedan.

 

 

 


Nu valde jag att skriva en text och klicka i lite penslar, och sammanfogar den sedan. Gå upp till Markera och välj Inget. Se bilden nedan.

 

 

 

Gå upp till Verktygslådan och klicka på markera efter färg verktyget. Klicka i det område som är transparent i din bild och fyll i med vit färg med hinken. Se bilden nedan.

 

 


Gå upp till Markera och välj Inget. Nu gör du 29 st dubletter av Bakgrunden, då har vi 30 st lager. Placera en kopia under varje lager. Jag har beskrivit tidigare hur man flyttar ett lager. Lagren ska ligga som i bilden nedan sedan.

 

 

   

 

Nu höger klickar du på alla transparenta lager och sammanfogar dom nedåt med dom vita lagren. Börja med lagret överst och gå nedåt. Se bilden endan.

 

 

 

Det ska sedan se ut som i bilden nedan.

 

 

 

Höger klicka på Bakgrund, där kortet är helt stängt, och sedan på Redigera lagerattribut. skriv sedan (1500ms) efter lagernamnet, och sedan på ok. Se bilden nedan.

 

 

 


Höger klick asdan på lagret där kortet är helt öppet, som heter Bakgrund-kopia14, och skriv sedan i samma lagarehastighet, se bilden nedan.

 

 

 

Nu är animationen färdig och du kan se hur den fungerar genom att klicka på Filter, Animation och Uppspelning. 

 

Spara sedan ner den om du är nöjd.

 

Hoppas ni orkade ta er igenom instruktionerna i den här animationen, Jag har följt Vickes instruktioner samtidigt som jag skrev i bloggen, så jag hoppas jag inte skrev något fel. Om det blir fel första gången ni provar göra den här animationen, så prova igen. Det är många steg man får gå igenom och det är lätt att missa något och att missförstå.

 

Nu tar jag det lite lugnt ett tag, så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 

Ha det så gott.


 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards