kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Snö animation bakom fönster

Av Yvonne Johansson - 27 november 2014 17:52

Hejsan! Nu ska jag visa hur man gör en snö animation bakom ett fönster. Om ni inte haft med Gimp att göra tidigare, så bör ni börja från början i bloggen för jag kommer inte upprepa det jag lagt upp i bloggen tidigare, däremot så talar jag om var i bloggen ni kan hitta info.

 

 

 

För att kunna göra denna snö animation måste ni ha laddat hem och installerat det här scriptet, som ni laddar hem från den här sidan http://gimpscripts.com/2011/12/animated-snowfall/ 

 

Jag har i början i bloggen, januari 2014 lagt in ett inlägg om hur man installerar program och scripts i Gimp. Kopiera av filen när du laddat hem det och klistra sedan in det i mappen scripts i Gimp. Om allt är ok så ska du sedan hitta det här om du klickar på Filter och sedan Animation. Se bilden nedan.

 

 

 


Men först måste vi ha en bild på ett fönster. Jag laddade hem en bild på ett fönster från en sida där man grattis kan ladda hem bilder. Från den här sidan: http://pixabay.com/sv/photos/f%C3%B6nster/?orientation=&image_type=&cat=&colors=&q=&order=best&pagi=6  Jag gjorde sedan en pensel av bilden. Jag gillade inte vyn i fönstret, och nu kan jag ändra på vyn som jag vill. Jag har visat tidigare hur man gör egna bilder i Gimp, med hjälp av penslar och gradienter. Det viktigaste nu är att ni har ett fönster som liknar det fönster jag har i animationen, för nu kommer det bli lite avancerat. Jag har visat hur ni använder fri markeringsverktyget tidigare, tex i förra inlägget, och nu hoppas jag att jag lyckas visa hur ni ska göra den här gången.

 

Börja med att ladda upp en bild med ett fönster som liknar fönstret jag har. Förstora gärna upp bilden sedan lite med hjälp av förstorings verktyget i vertygslådan. Obs! Det underlättar om hela fönstret syns. Klicka sedan på Fri markerings verktyget och klicka i som jag har gjort i bilden nedan. Jag har markerat start punkten med en röd färg. Andra gången jag klickade i markerings verktyget var en bit innan hörnet i understa fönstret, och en bit efter hörnet i andra fönstret.

 

 

I bilden nedan har jag gjort likadant men jag klickade i hörnet i fönstret längst upp och svängde sedan till höger och klickade i hörnet i fönstret längst upp till höger. Jag gick nedåt och klickade i hörnet innan jag svängde till vänster och klickade i vänstra hörnet längst ner. Ni kan se ringarna där jag klickat. Den gula ringen är där jag klickat i sist.

 

 

 

I bilden nedan har jag gjort likadant med det mittersta fönstret till höger.

 


 

 

I bilden nedan ser ni hur jag markerat runt nedersta fönstret och klickat i en bit före hörnet på det mellesta högra fönstret. Det finns en anledning till varför jag måste göra så. Det går inte att klicka i samma ställen (ringar) som du tidigare klickat ner på. Inte förrän du kommer till ringen som jag markerat rött, stället där du startat merkaringen på. Var noga med att linjerna du markerar med går i linje med varann (på varandra). Obs! Om du skulle göra något så det blir fel, så kan du inte radera det du gjort genom att gå till redigera och ångra. Du måste klicka på verktyg längst upp, och klicka sedan på markerings verktyg och fri markering och börja om.

 

 

 

I bilden nedan har jag kommit en bit längre och har nu svängt till vänster från det att jag markerat vänstra hörnet i högra fönstret längst upp. Nu har jag varit extra noga med att lägga linjen precis jämnts med den gamla markeringen uppe i fönstret. Hoppas ni ser vad jag menar.

 

 

I bilden nedan har jag kommit ännu en bit längre, och ni kan se vart jag klickat ner tack vare ringarna. Nu är jag på väg nedåt och markerar fönstren som jag gjort med det vänstra översta. 

 

 

 

I bilden nedan så ska jag strax klicka i sista ringen där jag startade. Hoppas ni hängt med runt och förstått hur ni ska markera.

 

 

 

När jag markerat färdigt så kunde jag inte låta bli att klicka i en pensel på ett träd. Tack vare att jag markerat runt det område jag vill att det ska snöa i, så syns nu endast en bit av trädet som jag klickat in. Hoppas jag förklarade rätt där så ni förstod vad jag menade. Titta gärna in i inlägget innan det här. Där visar jag hur man gör en animerad katt med vispande svans.

 

Innan ni gör en snö animation så måste ni förminska bilden. Om den blir för stor så fungerar den inte så bra, kanske inte alls om ni laddar upp den i en blogg. Jag valde storleken 450px. brett och 400px. högt.  Klicka på bild och skala bild och välj sedan storleken. Mer info om hur man gör finns i början av bloggen.

 

 

 

Klicka nu på Filter, animation och Animated snow, se bilden nedan.

 

 

 

Om installationen av scriptet har hamnat rätt, så ska det här fönstret dyka upp. Se bilden nedan. Vid nr. 1 så ändrade jag inställningen till det ni kan se på bilden. Vid nr.2 så ändrade jag mängden på snö till 55. Vid nr. 3valde jag lagerattributen till 100 (hastigheten på lagren) När ni gjort den inställningen så behöver man inte ändra på Lagerattributen senare. Vid nr. 4 så klickade jag i rutan (Limit snow for selection) Det måste jag göra för att det bara ska snöa där jag markerat, (bakom fönstret). Sedan vid femman så valde jag en lite gråare färg på snön. Jag har strukit under där man klickar och väljer färg. Sedan klickade jag ok.

 

 

 

Nu jobbar programmet på och vips så har du sedan en snö animation. Du behöver inte ändra på lagerattributerna men du måste optimera för gif innan du sparar ned animationen. Info om hur man sparar ner kan ni se 2 inlägg nedåt i bloggen, eller titta till vänster och söka bland inläggen.

 

 

 


Hoppas ni gillade det här inlägget och att ni förstod vad jag försökte visa. Jag har lite koncentrations svårigheter ibland, och det är en hel del jobb att göra bilder och försöka skriva så alla förstår vad man menar. Om ni tycker det är lite jobbigt med att göra en fri markering mm. så kan ni testa att göra en snö animation med en enkel vy utan att ha markerat något.

 

Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 


 
 
Ingen bild

p58ella@gmail.com

10 januari 2016 08:19

Hej Yvonne, tack för en fin undervisning, snön har fungerat bra för mig och kul göra egna julkort skicka till släkt och vänner. En stor kram till dig för ett bra arbete du gör. Mvh p-ella

Yvonne Johansson

10 januari 2016 20:26

Tack så jätte mycket :) Kul att du tycker om bloggen och mina instruktioner.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards