kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

Så här gör ni vågor i ett vattenfall i Gimp

Av Yvonne Johansson - 24 januari 2015 20:46

Hejsan på er! Nu ska jag visa hur man får vattnet att röra på sig i ett vattenfall. Obs! Det här är bara en vägledning, sedan får ni prova med egna inställningar om ni vill. I det förra inlägget så visade jag hur man får vatten att rinna ur en kran, och man gör precis likandant i ett vattenfall, men som man vet så rinner inte vattnet från ett ställe utan från flera. 

 

Obs! Om ni inte haft med Gimp att göra tidigare och ni inte varit inne i bloggen tidigare, gå till början i bloggen och börja från början. Om ni undrar över något så bläddra i inläggen först. Ni hittar dom till vänster i bloggen. Alla inlägg syns inte så gå in på månaderna så hittar ni alla inlägg. Nu börjar vi.

 

Börja med att ladda upp en bild ni vill använda. Jag gjorde 3 dubletter genom at klicka på tv-ikonen under lagren i lagerlådan. Jag klickade bort ögonen på alla utom på det understa Som jag markerar. Obs! I det förra inlägget använde jag mig av bara 2 lager.

 

 

 

Nu klickar jag på det friamarkeringsverktyget i verktygslådan och markerar den högra delen av vattenfallet. Se bilden nedan.

 

 


Nu klickar jag på filter, förvräng och krusar. Se bilden nedan.

 

Jag valde sedan dessa inställningar på 1:a lagret, se bilden nedan. 

 

 

Klicka fram ögat på andra lagret och markera det. Gå upp till filter, förvräng och krusar igen. Jag valde dessa inställningar på andra lagret, se bilden nedan.

 

 

 

Jag klickar fram ögat på 3:e lagret men nu valde jag att inte ändra något på det här lagret. Istället klickar jag fram ögat på det 4:e lagret och går upp till filter, förvräng och krusar och valde dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu klickar jag på det friamarkeringsverktyget i verktygslådan och markerar vattenfallet till vänster om det högra jag nyss jobbade med. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu gör jag om samma procedur som jag gjorde med det första vattenfallet. När ni har gjort det så valde jag dessa inställningar i lagerattributen. Se bilden nedan.

 

 

 

Om ni glömt eller vi ll ha en påminnelse om hur man gör, klicka på länken nedan.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930928-har-visar-jag-hur-man-redigerar-lagerattributen-i-en-animation/ 

 

Så här blev min vattenfalls animation.

 

 

 

Hoppas ni tycker det ser ut som ett rinnande vattenfall. Ni får testa er fram med olika intsällningar. Obs! Ju mer lager ni använder ju mer variationer i rörelserna blir det.

 

Innan ni sparar ner animationen så måste ni redigera storleken på bilden. Det gör ni genom att gå upp till bild och skala bild, och väljer sedan storleken. Storleken på den här animationen är ca. 350 gånger 450 ung.

 

Om ni vill ha en påminnelse om hur man sparar ner, klicka på länken nedan.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930894-har-visar-jag-hur-man-sparar-ner-en-animation-i-gimp/

 

I nästa inlägg tänkte jag visa lite mer som har med vatten att göra. Ha det så gott så länge så hörs vi.

 

 

Obs! Som ni ser i animationen ovan så är det helt andra inställningar jag använt mig av. Dock kommer jag inte ihåg vilka, för det var några år sedan jag gjorde den. Ni får testa er fram så hittar ni inställningar som just passar för ert vattenfall och er smak.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards