kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 13 januari 2015

Så här får du vatten att rinna ur en kran i Gimp

Av Yvonne Johansson - 13 januari 2015 16:04

Hejsan! Jag skrev i förra inlägget att jag skulle visa hur man får vatten att rinna i ett vattenfall. Jag visar det nästa gång och visar i stället hur man får vatten att rinna ur en kran först. Egentligen gör man på samma vis, men med olika inställningar.

 

Om du inte varit inne här förut och inte haft med Gimp att göra, så börja från början i bloggen. Jag visar från grunden hur man isntallerar Gimp och hur man installerar olika program mm. och hur man använder Gimp från grunden. Om du undrar över något så bläddra bland mina inlägg till vänster i bloggen. Alla inlägg syns inte så klicka på månaderna.

 

Nu börjar vi. ladda upp en liknande bild som jag har gjort. gör en dublett genom att klicka på tv-ikonen under lagren. Markera sedan som jag har gjort, men det fria markeringsverktyget. Jag har målat rött rött verktyget. Markera sedan det översta lagret så det blir blått. Se bilden nedan.

 

 

Klicka nu på Filter, Förvräng och krusar. Se bilden nedan.

 

 

I det nya fönstret så valde jag dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

Obs! Vattnet i er kran kanske rinner lite annorlunda, så ni kanske får ha lite andra inställningar. Ni får prova er fram tills ni hattar någon bra inställning. Kom ihåg att om ni ångrar något så gå upp till redigera och ångra.

 

Nu redigerar jag lagerattributerna och jag valde dessa, se bilden nedan. Om ni glömt hur man gör, klicka på länken nedan så kommer ni till inlägget som visar hur.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930928-har-visar-jag-hur-man-redigerar-lagerattributen-i-en-animation/


 

 


Klicka på Filter och Animation och uppspelning nu och se hur din animation blev. Så här blev min.

 

 

 

Om du är nöjd med din animation så spara ner den. Glöm inte optimera för gif först. Om du behöver friska upp minnet lite, så klicka på den här länken så kommer du till inlägget där jag visar hur man sparar ner en animation.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930894-har-visar-jag-hur-man-sparar-ner-en-animation-i-gimp/


Öva på det här först så ska jag visa nästa gång hur man får till ett vattenfall.

 

Ha det så gott så länge.

 

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards