kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 15 februari 2014

Här kommer lite info om gradienter i Gimp

Av Yvonne Johansson - 15 februari 2014 11:30

Hejsan!

 

I det här inlägget tänkte jag visa lite vad man kan göra med gradienterna i Gimp och hur man använder gradient verktyget. Obs! Man kan nog göra mycket mer med gradienterna än vad jag vet, men om jag får reda på mer så gör jag ett nytt inlägg längre fram.

 

Gradient verktyget hittar ni i verktygslådan, se bilden nedan.

 

 

 


Obs! Jag glömde markera med röd färg inställningarna för gradienterna men jag gjorde en ny bild som ni kan se nedanför.

 

 

 


I  lagerlådan bredvid penslar, mönster och paletter så finns gradienterna.

 

 

 

Jag har laddat hem några extra gradienter från DeviantArt, och en av dom är Dusky Sky som ni ser att jag har märkt ovanför.  

 

Här kommer några exempel på flera gradienter, se bilderna nedanför.

 

     

 

I bilden ovan har jag använt markerings verktyget och delat upp bilden ii två delar som jag sedan fyllt med gradients färg, en i taget. Man kan bara fylla en markering i taget. Obs! om ni inte vet hur man använder markeringsverktyget så har jag visat det i det förra inlägget.

 

 

 

I bilden ovan har jag använt markerings verktyget flera ggr. och även använt penslar och text. Jag använde svart text från början men fyllde sedan i med guld färg från en gradient. Hur man använder färgvalsvärgtyget, så visar jag det också i slutet av förra inlägget.

 

I bilden nedan, så har jag klickat i en pensel jag gjort av månen.

 

 

 


För att fylla i en tom bakgrundsbild med gradients färg så för jag fragientsverktyget från höger sida till vänster, eller tvärtom. Eller så nedifrån och upp eller tvärtom. Ni får prova er fram.  

 

 

 

Jag kan också fylla en bild med gradientsfärg och sedan fylla den igen, men då bara föra gradientsverktyget till mitten av bilden så det blir ett djup. Testa er fram med inställningarna till gradientsverktyget, och använd gärna markeringsverktyget.

 

Jag blev lite kreativ igår när jag gjorde bilder till det här inlägget, så jag började kludda och ladda upp en massa penslar som jag har i förvar. Kom ihåg att inte ha för många penslar i pensel lådan. Ta bort dom som ni inte använder för tillfället. Gimp blir segare om man har för mycket uppladdat.

 

Jag visar i bilden nedan hur jag gjorde den här bilden med hjälp av markeringsverktyget och Greens gradient. Jag markerar området först med markeringsverktyget, för sedan gradientverktyget inom det markerade området och fyller det med gradientfärg tills jag är nöjd.

 

 

I bilden nedan visar jag penslarna jag använder. Jag har laddat upp moln penslar som jag för några år sedan laddade hem från DeviantArt.

 

 

 

Det börjar se ut som ett riktigt åskoväder, borta i horisonten nu.

Jag laddade upp träd penslar också som jag klickade i, i bakgrunden. Se bilden nedan.

 

 

Till slut såg bilden ut så här, se bilden nedan. Jag gjorde lite vågor med hjälp av några moln och vågpenslar. Och som ni ser, så blixtrar det ordentligt. Det finns blixtpenslar också att ladda hem. Den här bilden blev lite stor för att göra en animation utav.

   

 

Men jag tänkte att jag skulle visa nästa gång, hur man gör en animation där det blixtrar i. Obs! Blixtpenslar krävs. Ni har en länk till vänster här i bloggen till DeviantArt om ni vill ladda hem tillbehör till Gimp och läsa gärna i dom gamla inläggen först om ni inte hängt med.

 

 

 

Ha en skön helg nu på er.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards