kulmedgimp

Alla inlägg den 2 februari 2014

Av Yvonne Johansson - 2 februari 2014 22:10

Hejsan! hoppas ni haft en fin helg.

 

I det här inlägget tänker jag visa lite kort om vad penslar är, och hur man använder dom.

 

Det finns olika sorters penslar i Gimp. Det finns bild pensalr som man kan klicka in i bakgrundsbilder och göra animationer av, och så finns det pensalr som man målar med. När man laddar hem Gim så finns det ett antal standard penslar redan att välja på, men det finns en hel uppsjö av penslar att ladda hem till Gimp, eller så kan man göra dom själv. Tänk på att bara att ladda upp dom penslar man just för tillfället ska använda i Gimp, för om man har för många i pensellådan, gör att Gimp startar upp långsammare eller så kan Gimp krasha om det vill sig illa. Den senaste varianten av Gimp verkar dock vara väldigt stabil och fungera mycket bättre än dom tidigare. innan ni laddar hem penslar så skapa en mapp som ni döper till penslar. Samla alla pensalr där, både dom ni gjort och som ni laddat hem och som ni inte använder i Gimp.

 

Nu börjar vi.

 

 

Klicka på penseln i verktygslådan vid 1:an (se bilden ovan). Vid siffra 2 så ställer ni in storleken på penseln. Vid 3:an så kan ni rotera och vrida penseln och vid 4:an så kan ni ställa in mjukheten mm.

 

I den andra lådan (lagerlådan), så klickar ni i rutan längst till vänster intill rutan med mönstren. Se bilden nedan. Jag har glömt att rita en röd ring omkring den men om det dyker upp en liknande bild nedan så har ni kommit rätt. Där finns alla penslar.

 

 

I bilden nedan så visar jag några penslar som man använder när man målar eller ritar. Dessa penslar har jag laddat hem från en sida på nätet som heter Devian art.

 

 

   

På bilderna ovan så visar jag några av standard penslarna och några som jag laddat hem. På bilden nedan visar jag några som jag gjort själv.

 

Målningen ovan har jag målat i Gimp med hjälp av dessa penslar.

 

Penslarna ovan är bilder som man klickar in i en bild och kan göra animationer av, om man vill. 2 utav dom har jag målat och ritat själv medan 2 är bilder. Om man har en scanner så kan man sitta och rita lite figurer som man sedan scannar av och gör penslar utav, eller så om man har en ritplatta så kan man rita figurer i Gimp. Jag kluddade ihop några bilder i Gimp för några år sedan som jag gjorde en animation av.

 

 

En barfota dansade komisk pojke som dansar för att det är vår. Vem längtar inte efter sommar när man ser animationen ovan.

 

Jag ska nu försöka visa lite kortfattat hur ni gör en animation av penslar. Ni som inte gjort en anitmation tidigare i Gimp, gå till det tidigare inlägget i bloggen "En enkel blinkande textanimation".

 

Jag ska göra en animation av dom här penslarna som jag gjort för många år sedan när jag lärde mig att göra animationer. Jag ritade av en häst i fullgalopp ur en hästbok, där dom visade alla hästens rörelser. Det blev 4 bilder som jag sedan försökte sätta ihop till en animerad galopp.

 

Jag döpte den första hästen till häst1 och så vidare till häst4 så jag skulle hålla reda på rörelserna.

 

Jag öppnar sedan upp en vit bakgrundsbild i Gimp som är 400 bred och 150 hög. Jag gör sedan ett flertal dubletter av den vita bakgrunden och klickar bort ögonen, utom på den längst ner. Jag har än så länge ingen aning om hur många lager det kommer bli. Jag klickar sedan i häst 1 en bit in i bilden till höger.

Se bilden nedan.

 

När jag klickat i den fösta hästen så går jag upp till det andra lagret och klickar fram ögat och markerar det blått. Då syns inte längre den första hästen. Då klickar jag i den andra hästen som heter häst2. Se bilden nedanför.

 

Nu gäller det att se till att hovarna och rörelserna hamnar där dom ska. Om man inte är nöjd och vill ändra så kan man klicka fram det understa lagret igen och kolla. Om man ångrar sig och vill ta bort penseln så går man upp till Edit och sedan till Undo strax nedanför, då backar du och tar bort det du just gjort. När du är nöjd så går vi till det 3:e lagret och gör likadant som med det andra. Du klickar fram ögat och markerar lagret så det blir blått, då syns inte den undre bilden. Nu klickar vi i häst 3.

 

Nu har vi klickat i häst 3 lite längre fram och vi gör samma procedur med det 4:e lagret och klickar i häst4. Se den undre bilden.

 

Efter den 4:e hästen så klickar vi på häst 1 igen i pensellådan och fortsätter sedan med häst2, 3 och 4 osv tills hästen har försvunnit ut genom vänster i bilden.

 

 

Det blev 11 lager sammanlagt och nu skriver vi i lagerattributerna. Om ni inte vet hur man gör så gå till det tidigare inlägget "En enkel blinkande text animation".

 

Jag skrev Bakgrund(100ms) på den första, bildruta1(100ms) på andra lagret osv men på det 11 lagret så skrev jag Bildruta11(500ms) för där fanns ingen häst i bilden och jag ville göra ett litet uppehåll innan hästen kom igen i animationen.

 

Så här blev animationen sedan.

 

Hoppas ni tycker det ser ut som en galopperande häst. Jag sparade sedan ner animationen som en gif fil.

 

Man kan göra enkla animationer av lite fantasi och kludd om man tycker det är kul. Här kommer några mer animationer som jag gjort av lite kludd, mönster penslar och färger.

 

         

 

Ser ni snö animationen ovanför, snön är en pensel jag gjort. Jag ska visa i ett inlägg längre fram hur man får penslar att röra på sig bakom föremål osv.

 

När man gör penslar så kan det vara bra att göra dom som transparenta bilder samtidigt. Man kan använda transparenta bilder i många andra program och klistra in dom i bilder. Det tänkte jag visa i nästa inlägg, då jag tänkte visa hur ni gör era egna penslar.

 

Ha det så gott så länge.

 

 

 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards