kulmedgimp

Alla inlägg den 10 februari 2014

Av Yvonne Johansson - 10 februari 2014 16:32

Hejsan!

 

Idag tänkte jag visa hur man klistrar in en text i en bakgrundsbild. I det näst sista inägget så visade jag hur man laddar hem och installerar script-Fu och Fx-Foundry i Gimp mm. Den här gången tänkte jag visa hur man gör en av alla script-fu texter och sedan klistrar in den i en bakgrunds bild.

 

Om ni har installerat dessa program nu så ser ni programmen längst upp bredvid varandra mellan filter och fönster. Se bilden nedan. Men vi ska inte klicka där nu. Klicka på arkiv sedan skapa och logotyper. Då kommer en hel rad med logos upp. Dom flesta i den här raden i bilden under, följer med som standard när man laddar ner script-fu. När man laddar ner andra script-fu i Gimp så hamnar dom flesta där också, men kan dyka upp på andra ställen också, beroende på vad för script det är. Jag ska visa det, längre fram i bloggen.

 

 

 


Jag valde rymd glöd som ni kan se i bilden nedan.

 

 

 

Ett nytt litet fönster dyker nu upp och efter att ha provat mig fram sp bestämde jag mig för dom här inställningarna. Se bilden nedan.

 

 

 

Här kan man bara skriva en text rad, och jag valde att skriva Kul med Gimp. Jag tänkte jag skulle passa på att göra en ny header samtidigt som jag visade hur man klistrar in en text.

 

Så här blev texten, se bilden nedan.

 

 

Det blev ett litet läskigt grönt skimmer runt en kul text.

 

I lager menyn nu så syns det 3 lager. I det första lagret så är det en svart bakgrund. Se bilden nedan.

 

 

 

Om ni vill kan ni klicka bort ögat i det första lagret. Då får texten en transparent bakgrund och kan klistras i vilken bild som helst. Se bilden nedan.

 

 

 

Men nu gjorde jag inte, för jag tänkte ha en svart bakgrund.

 

Nu går jag till Redigera och sedan klickar jag på kopiera synlig. Se bilden nedan.

 


Jag går sedan upp till Arkiv och klickar på Ny. Ett nytt fönster öppnas och jag skrev in dessa siffror. Se bilden nedan. 950 är max bredden på hur header bilden får vara i bloggen.

 

   

 

Sedan klickade jag på hinken i verktygslådan.

 

 

 

Och valde svart färg och fyll i med förgrunds färg. Se bilden ovan.

 

Sedan fyllde jag i den nya bakgrundsbilden så den blev svart. Jag klickade upp det nya fönstret så det täckte skärmen. Se bilden nedan.

 

 

 

För att få fram det första fönstret sedan så klickar jag på den lilla Gimp ikonen längst ner. Där kan jag pendla mellan dom olika fönstren. Jag har visat det i ett tidigare inlägg. Se bilden nedan.

 

 

 

 

Vi tar fram fönstret med det svarta bakgrundsbilden nu och går till verktygs lådan och klickar på markeringsvertyget.

Se bilden nedan.

 

 

 

Jag valde typsnittstorleken 116 när jag gjorde texten, och storleken på headern får max vara 950 bred för att en animerad header ska fungera i bloggen. Jag har tittat efter nu hur hög textbilden är och tar sedan markeringsverktyget och markerar den svarta bilden där jag vill att texten ska vara. Se bilden nedan.

 

 

Ung. 200 hög blev markeringen och jag markerade hela bredden ut. Det gör inget om markeringen blir något för stor, bättre det än att den blir för liten, så texten kanske inte syns ordentligt. Man kan flytta texten om man vill sedan när man klistrat in den i den svarta bakgrunds bilden. Det här är ingen animation, så då gör det inget.

 

Eftersom vi redan kopierat texten så går vi upp i samma fönster som den svarta markerade bakgrundsbilden finns i, och klistrar in texten. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu ser det ut så här. Se bilden nedan.

 

 

Nu går vi till lager lådan och klickar höger på översta lagret och sedan på förankra lagret. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu har det översta lagret åkt ner i det understa.

 

Jag klickar på merkerings verktyget igen och markerar hela bilden runt om och klickar, så markeringen försvinner helt. Jag tänkte klistra in lite penslar i bilden nu och då måste jag ta markera runt hela bilden för att kunna göra det.

 

 

 

Nu har jag klistrat in en text i en bakgrunds bild. 

 

Jag har visat tidigare hur man gör en animation, i inlägget: Penslar, hur använder jag dom, det visar jag här. Om ni vill veta hur man gör så scrollar ni dit.

 

Av bilden jag nu gjort, (se bilden nedan). Så har jag gjort en animation.

 

 

Och så här blev den.

 

 

Jag förminskade animationen för att kunna ha med den i själva bloggen. Jag ska lite senare ladda upp den större versionen i headern. Hur ni sparar ner en jpg fil eller gif fil, kan ni läsa om i dom tidigare inläggen: Hur man sparar ner en gif-fil och Textstilar(fonts) och hur man sparar ner.

 

Det flygande tefatet kanske flyger lite fort, men man får va glad att det inte flyger i ljusets hastighet, då hade man inte sett det alls   

 

Hoppas ni har fattat något av vad jag försökt visa i det här inlägget. Nästa gång tänkte jag visa hur man klistrar in en textanimation i en bakgrunds bild.

 

Ha det så gott så ses vi snart igen.




Ovido - Quiz & Flashcards