kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 4 februari 2014

Så här gör ni era egna penslar

Av Yvonne Johansson - 4 februari 2014 23:59

Hejsan! Nu tittar jag in sent på kvällen. Hoppas jag skriver någotsånär vettigt nu så ni begriper vad jag menar. Jag får annars ta och redigare texten imorgon på dagen, efter lite kaffe intag. 

 

Hoppas ni vet nu hur man öppnar upp en bild i Gimp för jag har nu laddat upp en clipart bild på en hamster, som jag tänkte göra en pensel av. Clip art bilder kan man gratis ladda ner från microsoft, om jag nu inte minns fel och det finns många fler sidor ute på nätet där man gratis kan hämta PNG bilder och clipart.

 

 


Tyckte det kunde va kul att ha den här lilla filuren som pensel.

 

 

När ni laddat upp eran bild, klicka på Edit och sedan på Copy Visible (Kopiera synlig).

 

 

Klicka på File sedan och New (Ny).

 

 

När det här fönstret dyker upp (se bilden ovan), så Klicka på Advanced Options (Avancerad "inställning").  Sedan klickar ni fram Transparency (Transparent) och ok.

 

 

Nu har en transparent bakgrundsbild i ett nytt fönster dykt upp. I det fönstret går du upp till Edit och sedan till Paste into (klistra in). Nu har hamsterbilden hamnat på det transparenta.

 

 

I lagerlådan syns nu ett till lager (ett flytande lager). Gå tillbaka till bilden du laddade upp först, och stäng det fönstret. Nu har du bara har kvar fönstret med bilden med det flytande lagret överst. Höger klicka på det lagret och klicka sedan på Ancor layer (Ankra lagret). Nu har det översta lagret åkt ner i det understa. Se bilden nedan.

 

 

 

På bilden ovan stänger jag ner det gamla fönstret.

 

 

Sedan går jag till verktygslådan och klickar på Fuzzy (Luminans tror jag det heter på svenska).

 

 

 

Jag marker det vita runt omkring hamstern som jag vill ta bort och klickar på Edit och Clear. Då kommer det transparenta bakgrundsbilden fram. Jag fortsätter att klicka med Luminans verktyget så allt som jag vill ta bort är borta.

 

Sedan går jag till verktygslådan igen och klickar på suddigummit.

 

 

Och sedan på Select och None. Se bilden ovan.

 

 

Jag väljer sedan storleken på suddigummit här, (se bilden ovan) och suddar sedan bort resterna som jag inte tidigare fått bort. 

 

Nu är det bara att spara ner bilden till pensel. Gå upp till Edit och klicka sedan på Copy Visible. Se bilden nedan.

 

   

 


Klicka på Edit igen och sedan på Paste As och New Brush (Spara som ny borste).

 

 

 


Ett nytt fönster har kommit fram och där skriver du penselns namn namn överst och sedan ok. Se bilden nedan.

 

 

 

 

Nu finns hamstern i pensellådan, se  bilden ovan. Du kan nu också spara ner bilden som transparent bild. Skapa först en mapp som du döper till transparenta bilder och spara ner bilden som en gif bild, utan att klicka i som animation. Hur ni sparar ner kan ni se i inlägget "Hur man sparar ner en Gif animation", men klicka inte i animation den här gången. Glöm inte heller att spara ner som Export As. Se bilden nedan. (Bilden är från ett tidigare inlägg, En enkel blinkande text animation).

 

 

 

Jag gjorde en somrig bild sedan med hamsterpenseln. Jag öppnade en bild med böljande "råg åker eller om det är korn på" och skrev en text och klickade in hamstern i  bilden sedan. Hoppas ni gilalr bilden.

 

 

 



Jag hoppas också nu att ni förstått något utav instruktionerna. Det är mycket på en gång men ta det lungt. Om det strular så bläddra gärna bland dom andra inläggen först och öva på något av dom innan du försöker igen.

 

Ta det lugnt nu så ses vi snart igen. Klockan är nästan halv 2 och ögonen går i kors på mig. Gonatt!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards