kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2015

Nu ska jag visa hur man gör ett roterande klot

Av Yvonne Johansson - 3 oktober 2015 14:47

Hejsan!

 

Nu var det ett tag sedan jag gjorde inlägg här i Kul med Gimp bloggen. Nu är hösten här och man vill gärna vara mer inne än ute, så jag ska börja lite smått att visa vad mer man kan göra med programmet Gimp.

 

Jag hade skrivit i förra inlägget att jag skulle visa hur man gör en roterande glob, och jag hade gjort instruktioner redan i våras till det inlägget, så nu gäller det till att komma ihåg hur jag hade tänkt att visa upp hur man gör. Jag har lagt till bokstäver i den roterande globen så man kan göra som i animationen nedanför.

 

     

 

 

Det är egentligen 3 animationer i en. Man kan göra roterande globbar med hela alfabetet om man vill, och sedan lägga ihop dom till roterande ord.

 

Obs! Om ni alldrig haft med Gimp att göra förut, så gå till allra första början i bloggen. Annars kan ni bläddra bland inläggen till vänster i bloggen eller klicka på länkarna, om ni vill ladda hem program eller annat tillhörande Gimp mm. Jag lägger även upp länkar i inläggen till andra inlägg ifall ni behöver fräsha upp minnet emellanåt.

 

Då börjar vi. Börja med att klicka Arkiv och Ny. En nytt fönster poppar upp och välj Bredd 150 och höjd 150 och klicka sedan ok. Klicka sedan i rutan för förgrunds och bakgrundsfärger och välj färg som ni fyller i rutan med hjälp av fyllnads verktyget. Klicka på den här länken om ni inte vet var fyllnadsverktyget finns, eller eller förgrunds och bakgrundsfärgerna: http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/28/10509862-textanimation-med-farg/



 


I bilden ovan valde jag blå färg. 

 

Sedan klickade jag på textverktyget och valde sedan svart färg. Se bilden nedan.

 

 

 



Därefter valde jag typsnitt på texten. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag valde Sans Bold. Nu glömde jag ringa in stället i bilden med röd färg, men jag jag hoppas ni hittar det ändå.

 

Sedan valde jag storleken på bokstaven, och det gör ni här, Se bilden nedan.

 

 

 

Jag placerade bokstaven sedan i mitten av rutan. Nu glömde jag skriva ner måttet på var exakt i mitten det är, men ni kan flytta boksaven om ni tar tag i ett av hörnen av rutan, så en pil börjar synas, och dra sedan rutan till önskat ställe, som bokstaven finns i, så bokstaven hamnar i mitten. Om ni ångrar något så klicka på redigera och sedan ångra och börja om.

 

Höger klicka sedan på textrutan ovanför lagret, i lager fönstret och klicka sedan på sammanfoga nedåt. Se bilden nedanför.

 

 

 

Klicka sedan på Filter, Animation och Roterande glob. Se bilden nedan.

 

 

 

I det nya fönstret så valde jag dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

 

Ett nytt fönster dyker upp där nu bilden med bokstaven blivit ett klot, och i lagerutan har det tillkommit 9 nya lager. Ni behöver inte redigera lagerattributen omi ni inte vill att globen ska ha en annan hastighet. Se bilden nedan.

 

 

 


Om ni vill ändra hastigheten så kan ni se hur man skriver in lagerattributen på den här sidan där jag även visar hur man gör en textanimation.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/29/10512368-textanimation-med-monster


Klicka sedan på Filter, Animation och Uppspelning, och se hur din roterande glob med bokstav snurrar runt.

 

 

 

Spara sedan ned animationen genom att klicka på export mm. Om ni inte kommer ihåg hur man gör, klicka på länken så kommer ni sidan där jag visar hur man gör.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/01/26/10506309-hur-man-sparar-ner-en-gif-animation/


Hoppas ni gillade den här animationen. 

 

Vad jag ska hitta på i nästa inlägg, det får vi se då.

 

Ha det så gott så länge.

 

     


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards