kulmedgimp

Alla inlägg den 9 oktober 2015

Av Yvonne Johansson - 9 oktober 2015 12:23

Hejsan!

 

Hoppas allt är bra och att ni förstår något av det jag försöker visa i bloggen. Den här gången ska jag försöka visa hur man gör en vattendroppe på ett löv. Jag har inte gjort det här så många gånger så droppen jag gör kanske inte är så fin.

 

Obs! Om ni är helt nybörjare och inte vet grunderna i Gimp. Gå till början i bloggen och lär er från början. Ni kan också leta bland inläggen till vänster i bloggen.

 

Då börjar vi. Öppna upp en bild ni vill använda.

 

 

 

Skapa sedan ett nytt lager genom att klicka på pappret i lagerfönstret. Se bilden nedan.

 

 

 

Skriv Nytt lager, välj transparent och klicka på ok. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka sedan på det runda markeringsverktyget i verktygslådan, och markera där du vill att du vill att droppen ska vara på lövet. Se bilden nedan.

 

 

 

 

 

Klicka sedan på toningsverktyget i verktygslådan, och dra det sedan igenom markeringen på lövet. Se bilden ovan.

 

I pensel lådan sedan, klicka på på pilen intill Läge normal, och klicka på överlagring. Se bilden nedan. Nu ska det markerade området blivit "genomskinligt".

 

 

 

Klicka sedan på filter, ljus och skugga och skuggkastning. Se bilden nedan.

 

 

Jag valde dessa inställningar och klickade sedan på ok, se bilden nedan.

 

   

 

Markera nu det översta lagret, se bilden nedan, och klicka på filter, ljus och skugga och skuggkastning igen.

 

 

 

Nu valde jag dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

 


Markera nu det översta lagret igen, klicka sedan på flyttningsverktyget och tryck sedan på den markerade droppen och flytta droppens markering lite uppåt. Se bilden nedan.

 

 

 

Skapa ett nytt transparent lager, se bilden nedan. Och markera det.

 

 

 

Välj sedan vit färg i färg lådan, Välj pensel med luddig kant och storlek på den, och klicka sedan någonstans på droppen så det blir en vit lite blänkande yta. Se bilden nedan.

 

 


Klicka sedan på bild och platta ut bilden. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu har du fått en droppe på lövet, men klicka på markeringsverktyget i verktygslådan och klicka det sedan någonstans bredvid bilden, så försvinner markeringen runt droppen helt.

 

 

 

Om du är nöjd med bilden så kan du spara ner bilden, genom att exportera bilden. Om du vill ha mer info. om hur man gör, kan du skrolla ner till det förra inlägget och klicka på en länk som går till inlägget som visar hur man sparar ner.

 

Om du vill, kan du också göra en animation. Här kommer en animation som jag snabbt haffsade ihop härom dagen.

 

 

 

Animationen blev kanske inte så snygg, och jag råkade nog flytta lite på ett lager, eftersom bilden blev hoppig.

 

Kasta inte bilden med droppen som ni gjort om ni vill göra en animation, utan ladda upp lövet igen i ett nytt fönster.

 

Gör en ny droppe enligt instruktionerna ovan, men sätt droppen lite under den droppen ni tidigare gjort. Obs! Ni kan bläddra mellan fönstren genom att klicka på Gimp ikonen längs ner på data skärmen. Då kan ni se mer exakt var ni sätter den nya droppen.

 

När den nya bilden är klar, gå upp till filter och klicka på kopiera synlig, (i samma fönster som ni gjort den nya bilden).

 

Gå sedan till det första fönstret där ni gjort den första bilden i. Gör ett nytt transparent lager, som ni gjorde när ni gjorde droppen. Klicka sedan på filter och klistra in. Nu har ni fått ett lager till ovanför det lager ni nyss gjorde. Höger klicka på det lagret och klicka på förankra lager.

 

Nu har ni två lager. Om nu går upp till filter, animation och uppspelning så kan ni se droppen röra sig. Jag gjorde fyra bilder allt som allt till animationen ovanför. Ni behäver inte skriva i lagerattributer, om ni inte vill att animationen ska ha en annan hastighet. Om ni vill spara ner animationen sedan, glöm inte spara ner den som gif. 

 

Obs! Jag vill tacka Vicke så väldigt hemskt mycket, som lärt mig hur man använder Gimp på många olika sätt. Jag har många instruktioner kvar, som jag skrivit av honom, och som jag inte testat än att göra. Så ha tålamod. Jag hoppas också att du, Vicke, åter ska bli frisk och kry igen, och få ett långt och härligt liv utan plågor.

 

Här kommer några härliga animationer som han har plitat ihop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoppas ni fick inspiration av Vickes animationer. 

 

Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på nästa gång.

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards