kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Textanimation med färg

Av Yvonne Johansson - 28 januari 2014 15:18

Hejsan på er!

 

Nu ska jag försöka visa er hur man gör en textanimation med färg. Om ni inte vet hur man skriver en text i Gimp så gå till inlägget "Att skriva text i Gimp". Se dom tidigare inläggen till vänster i bloggen. Om ni inte heller har gjort en animation gå till inlägget "En enkel blinkande text animation". Det är för att jag inte kommer ta med allt som jag visat tidigare, det blir så mycket information och bilder.

 

Nu kör vi.

 

Se bilden ovan. Jag valde storleken på bakgrundsbilden 500 brett och 150 högt och valde den här texten. Jag valde också svart färg så länge. Jag ska först visa hur man använder färgerna.

Gå till lagerlådan till höger och högerklicka på textlagret som är andra lagret. Klicka sedan på Merge down (sammanfoga nedåt) Nu har textlagret åkt ner i bakgrundslagret. Som ni ser i bilden ovan så är bakgrunds bilden kanske lite för stor, så jag tänkte visa hur man beskär bilden.

 

 


I bilden ovan så har jag klickat på beskärnings verktyget i verktygs lådan. Jag har glömt att rita en röd ring om verktyget, men det är 2 linjer runt om.

 

 

Med hjälp av verktyget (se bilden ovan), så har jag markerat bilden runt om till lagom storlek. Sedan klickar jag i ett av hörnen i den markerade rutan. Då försvinner överflödet av det man vill ta bort.

 

 

 

Gå sedan till högra lådan som kallas för lagerlådan.  Se bilden nedan.

 

 

Klicka 2 ggr. på ikonen jag strukit under. Nu har du 3 lager. (Se bilden ovan) Klicka bort ögonen och markera det understa.

 

Nu, nu ska vi fylla i med färg.

 

Klicka i rutan vid ettan (där väljer man färg). Ett nytt fönster/ruta dyker upp. Klicka i rutan vid 2:an, då dyker det upp färgade breda "streck". Jag klickade på rosa och sedan på ok.

 

 

Sedan klickade jag på hink/ifyllnings verktyget (se bilden ovan) och klickade i FG color fill, om den inte redan är markerad redan.

 

 

Sedan klickade jag i texten i första lagret så texten blev rosa. Se bilden ovan.

Som ni ser så blir kanterna i texten lite svart. Om man vill ha konturerna i texten i samma färg, så väljer man att skriva texten i rosa. Då väljer man textverktyget föst och sedan väljer sedan färg som ni precis gjort.

 

 

Gå sedan till högra lådan (lagerlådan) och klicka fram ögat på det andra lagret och markera det. Klicka sedan fram "färgfönstret" som ni nyss valde färg ifrån.

Se bilden nedanför.

 

 


I fönstret change forgroundscolor (ändra förgrundsfärg) så gör ni den rosa färgen ljusare vid 2:an. Flytta den lite åt vänster, till mitten ung. och klicka på ok sedan.

En ny ljusare rosa har dykt upp i rutan vid 1:an.

 

Klicka i den färgen i det andra lagrets text.

 

Klicka fram ögat i det översta lagret och markera det. Gör om samma procedur och klicka fram fönstret med färgerna.

 

Nu gör du den rosa färgen ännu ljusare. (Se bilden ovan). Jag har strukit under där du gör färgen ljusare. Klicka sedan på ok.

 

Nu färgar du det 3:e lagrets text.

Se bilden nedan.

 


Nu ska vi bestämma lagerattributerna. Ursäkta! Jag glömde göra en bild där jag visar lagerattributerna. Högerklicka på det nedersta lagret. Klicka sedan på Edit layer Attribute längst upp. Skriv sedan som i bilden nedanför.

 

 

 

Gör likadant med andra och tredje lagret men skriv så här: Bildruta1(200ms), Bildruta2(200ms) Se bilden nedan.

 

 

För att se din animation nu, gå till Filter, Animation och Playback och spela upp. (Se bilden nedan)

 


 

 


Så här blev min animation.

 

 

Den går lite långsam tycker jag, eller... Jag skrev om lagerattributerna på alla lagren och skrev (100ms) istället. Då blev animationen så här.

 

 

Ni kan välja andra färger och mixtra med, och testa olika hastigheter också. Hoppas ni fattade något av vad jag försökte förklara. Spara nu ner Animationen som ni fått lära er i ett tidigare inlägg. (Se till vänster i bloggen bland inläggen).

 

Öva nu så ses vi snart igen. Ha det så gott.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards