kulmedgimp

Alla inlägg under januari 2014

Av Yvonne Johansson - 24 januari 2014 12:09

Hejsan!

 

I det här inlägget ska jag försöka visa hur man sparar ner det man gjort i Gimp, och även visa olika text stilar.

 

Jag visade i förra inlägget hur man skrev en text inne Gimp. Nu vill jag visa vad för Fonts/stilar det finns att använda, och att ladda ner i Gimp. Jag har laddat ner en hel del Fonts till Gimp, men det visar jag i nästa inlägg.

I bilden nedan så kan ni så några av dom.

 

Obs! KLicka på bilderna så syns dom bättre.

 

 


Bilden ovan sparade jag ned för att kunna visa er, och nu ska jag visa hur jag sparade ner bilden.

 

Jag klickade på File och sedan på Export As. Se bilden nedan.

 

 

 

En ny ruta dyker då upp. Se bilden nedan.

Vid 1:an så bestämmer ni vad filen (bilden eller animationen) ska heta. Om det är en bild så skriv .jpg efter namnet. Om det är en animation så skriver man .gif. Den här gången så är det en bild. Jag valde sedan att spara ner bilden i mappen Material till bloggen kul med Gimp. Och klickade sedan på export.

 


 

En ny ruta dyker då upp, se bilden nedan.

 

Här klickar du på export igen. Om du hade sparat ner en animation så hade en annan ruta dykt upp, där man måste klicka i en ruta om man vill spara ner animationen som animation. Om man inte gör det så fungerar inte animationen sedan. 


Hoppas ni hängt med nu. I nästa inlägg ska jag visa var man kan ladda ner Fonts och hur man får ner dom i Gimp sedan.




Av Yvonne Johansson - 22 januari 2014 13:46

Hejsan!

 

I det här inlägget tänkte jag visa hur man skriver en text i Gimp. Klicka på File och sedan new (ny).

En ny ruta dyker upp där man ställer in hur stor bakgrunds bilden ska bli. Bilden man lägger texten på. Jag valde bredd 400, höjd 400 och klickade sedan på ok. Se bilden nedanför.

(För att se bilderna bättre, klicka på dom så blir dom större)

 

 

En vit bakgrund dyker upp. (Se bilden nedanför). Klicka sedan på Textverktyget som är märkt med en röd ring, och bred ut ramen på den vita bakgrunden. Det är där texten hamnar. För den som inte gjort det här förut, ta det lugnt, till slut hamnar ramen där du vill att den ska va.


 

 

 


Nu kommer nästa bild som jag skriver instruktioner under på.

 

 

 


När ni placerat ramen på bakgrunden klickar ni på Font stilar. Jag har satt en 1:a där. När man klickar på den dyker en rad med olika stilar upp. Välj en utav dom. Vid 2:an väljer man storleken på texten. Min storlek blev 52. Om ni hunnit skriva texten innan, så är det bara att gå dit och klicka och reglera storleken efteråt. När ni sedan skrivit texten. Jag har satt nr. 3 där, så går jag till högra verktygs lådan, med lager. Ni kan se lagren med ett öga på. Nu har det blivit 2 lager där, det äversta är ett textlager. Högerklicka på det lagret (det översta). En ny lång ruta som ni ser har dykt upp. Jag har strukit under merge down (flytta ner). Klicka på den så flyttas texten ner till det undre lagret och texten på bakgrunden har fastnat. Nu kan man inte rubba den eller ramen man skrivit i. Om man skulle ångra sig går man upp till Edit, som jag glömt stryka under. Edit finns längst upp i Gimp, bredvid File till vänster och select till höger. En ny avlång ruta dyker upp och längst upp i den raden så står det undo. Klicka på den så försvinner det man gjort, ifall man ångrar sig.

 

Nu har jag inte gjort någon bild på hur man sparar ner det man gjort än. Tänkte göra det nästa gång. Men ifall att ni nu sitter och gör något som ni vill spara så går ni upp till File, sedan ner till Export As. En ny ruta dyker upp då. Där väljer ni var ni vill spara ner filen i, i datorn. Skriv sedan vad filen ska heta, tex. Text.jpg Innan ni döper filen och skriver jpg så heter filen png. Då kan ni bara öppna filen i Gimp sedan, om ni inte ändrar till jpg eller gif. Gif heter filer som man vill röra på sig, som animationerna man gör i Gimp.

 

Hoppas ni hängde med nu. Jag kommer upprepa det i senare inlägg.

 

Ha nu en riktigt bra dag så ses vi snart igen.

 

 

 



Av Yvonne Johansson - 21 januari 2014 20:02

Hejsan! 

Jag tänkte visa var i Gimp man hittar färger och färg-verktyg i Gimp. Jag kommer visa runt i Gimp så man lättare hittar diverse verktyg och annat sedan när ni sätter igång.

 

Jag satt uppe rätt sent i natt när jag gjorde det förra inlägget, men ikväll tänkte jag ta det lugnt med datan.

 

Första bilden jag gjort visar var ni hittar färgverktygen.

 

 

Obs! Jag är lite osäker på om palettlådan är med, men om ni laddat hem den senaste versionen av gimp så ska den vara det. Jag har vet jag, laddat hem extra palettfärger, men det var ett bra tag sedan.

 

Färghinken använder man när man ska fylla i ett mönster eller ruta där det går åt mycket av samma färg. Om man klickar på hinken kommer olika inställningar upp nedanför. Där väljer man hur och vad man ska fylla med.

 

 

Som ni ser på bilden ovanför så har jag fyllt en stor ruta med samma färg som jag ritat med. Jag har valt den första inställningen här. Mer info kommer senare om dom andra inställningarna.

 

 

Pipetten som visas på bilden ovanför använder man när man vill ta en färg i en bild. Man kopierar en färg som du kanske inte har i Gimp. Pipetten är bra och ha om man hittat fläckar i en bild som man vill dölja. 

 

 

Sprutan i bilden ovanför, sprayar man med. Man använder samma inställningar som med penseln som jag ska visa senare.

 

 

 

Man reglerar storleken på sprutan med verktyget jag ritat en röd pil till. Jag har "sprutat" två ränder i olika storlekar så ni ser hur det ser ut.

 

 

När man klickar på rutan med den röda färgen i (vid öppnandet av Gimp så är den alltid svart). så dyker en ny ruta upp. Jag har ringat in ikonerna där ni kan välja olika inställningar och mer färger.

 

Och nu kommer ännu mer färger.

 

 

När man klickar på palettrutan som jag ringat in. så dyker ett gäng med olika palett "brickor" upp nedanför. Om man klickar på en av dom...

 

 

Så kommer en ny ruta upp med olika palettfärger som man kan leka med. När man inte vill ha dessa färger framme mer, så klickar man på krysset uppe i högra hörnet i samma ruta ( bredvid Palett editor) så försvinner rutan. Om du inte skulle ha gjort det när du stänger ner Gimp, så försvinner den automatiskt. Om du vill palettbrickan nästa gång när du är inne i Gimp, så är det bara att klicka på den inringade rutan så kommer pelettbrickorna upp igen.

 

Hoppas det räcker för den här gången. Ikväll så ska jag ta det lugnt. Har ränt i mat affärerna idag, och jag är lite trött efter att ha suttit upp länge i natt.

 

Ha det så gott så länge.

 

 

 

 

 

Av Yvonne Johansson - 21 januari 2014 01:31

Det här är min andra blogg, som jag precis startat. Jag tänkte visa vad kul man kan ha med bildhanterings programmet Gimp i den här bloggen.

 

Jag kommer lägga upp bilder från min dator där jag visar hur man gör animationer, ändrar och gör om bilder på ett lite avancerat men förhoppnings vis lätt sätt. 

 

Man kan göra mycket kul i Gimp om man vet hur man ska göra. Jag kan inte allt, långt ifrån, men det jag kan tänkte jag att skulle lära ut. 

 

Jag har lärt mig göra animationer av Vicke och ute på nätet när jag sökt, och jag fortsätter att leta. Man blir alldrig full lärd. Det jag lär mig kommer jag att lägga ut här och föra vidare till andra.

 

Ha tålamod och ursäkta om jag skriver som en kråka emellanåt. Jag har en tendens att blanda ihop och hoppa över bokstäver och upprepa mig. Jag använder ögonsalva pg. av torra ögon så jag kan lätt se fel, eller så hamnar fingrarna i kors på tangentbordet.

 

Ni som inte har Gimp nedladdat i datorn än kan ladda hem programmet från en av länkarna i bloggen som jag lagt upp. Jag har den engelska versionen och så har jag installerat flera plugin program och en massa script, som inte är med från början när man laddar hem Gimp. Men jag kommer visa hur man installerar dessa program lite senare. Det blir lättare att göra roliga och snygga texter mm. med hjälp av plugin programmen. I alla fall lite lättare, om man är lat.

 

Obs! När ni laddat hem Gimp, glöm inte söka igenom filen först med datorns antivirus program, innan ni installerar programmet i datorn.

 

Så här ser min engelska version av Gimp ut.

 

Klicka på bilderna så blir dom större.

 

 

 

FX-Foundry och Script-Fu är inte installerat i Gimp från början. Jag har märkt dom med ett rött streck nedanför som ni kan se.

 

 

 


Det första jag brukar göra om jag installerat/uppdaterat en ny version av Gimp, så låser jag dom bägge vertygs lådorna som man kan flytta omkring. Dom kan dela på sig i 2 delar plötsligt. Jag har inte kommit på än vad jag har klickat på, när dom plötsligt delat på sig, men jag vet hur man återställer Gimp igen, som tur är.

 

Så här låser man verktygs lådorna.

 

     

Om man vill återställa Gimp till det ursprungliga, ifall att så gör man så här:

 

Klicka på Edit, Gå sedan  ner till ikonen med ikorslagda verktyg, (om du har den svenska versionen) och klicka. Jag har strukit under namnet preferences, som är det engelska namnet.

 

 

 

En ny ruta dyker upp då.

 

Gå ner till Window management och klicka. då dyker den här bilden upp.

Klicka på tangenten som är svagt blå som det står Reset saved window positions to default values på, och sedan ok. Då har Gimp återställts.

Nu står det på engelska här. Jag hoppas ni kan översätta från engelska till svenska.

 


Hoppas ni inte blev förskräckta nu över hur Gimp ser ut. Som ni ser så finns det mycket i programmet som kan se invecklat ut.

 

Det här var bara en liten säkerhets detalj så ni inte hamnar i klistret på en gång och blir avskräckta.

 

Nu får det räcka för den här gången. Klockan har blivit alldeles för mycket och jag måste gå och lägga mig.

 

Ha det så gott så ses vi snart igen.





 

 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards