kulmedgimp

Alla inlägg den 26 januari 2014

Av Yvonne Johansson - 26 januari 2014 19:52

Hejsan igen!

 

I det förra inlägget så visade jag hur man gör en enkel textanimation, nu ska jag visa hur man spara ner den. Jag har visat i ett inlägg tidigare hur man sparar ner ett jpg bild, men om man ska spara ner en gif animation så måste man Optimera för gif.

För att spara animationen i det förra inlägget så klicka på Filters längst upp i programmet. Gå ner till Animation och klicka på Optimize for Gif (Optimera för Gif).

Se bilden nedan.

 

 

En ny ruta dyker upp efter en liten stund, klicka upp den så den blir lika stor som själva programmet (skärmen). Se bilden nedan.

 

 

Klicka på den inringade ikonen på rutan (se bilden ovan).

Det blir lättare att handskas med nya rutor om man klickar upp dom. (Obs! Ska visa i ett senare inlägg om hur man handskas med nya rutor om man har många).

 

När ni klickat upp rutan så ska vi spara ner animationen. Gå upp till File och sedan till Export As. (Se bilden nedan)

 

 

En ny ruta dyker upp. (Se bilden nedan).

 

 

Här skrev jag Okidoki.gif längst upp och sedan valde jag var någonstans jag skulle ladda ner animationen. Hoppas ni ser var jag skrev, jag glömde stryka under med ett rött streck. (Se bilden ovan) Klicka sedan på Export. 

 

En ny ruta dyker då upp, (se bilden nedan)

 

 

I den här tuan så har jag klickat i att jag vill spara som animation (As Animation). Om jag glömmer göra det, så rör sig inte animationen utan blir en vanlig bild, en gif bild som inte rör sig. Klicka sedan på Export.

 

Nu har du sparat ner din animation i datorn och kan använda den i en blogg om du vill. Om du skulle göra den för stor så den inte funkar i din blogg, så laddar man upp den igen i Gimp och skalar ner den. Det ska jag visa lite senare.

 

Ha det så bra så länge, nu ska jag vila upp min värkande hand.

 

 

(Obs! Bilden ovan är inte någon animation, men den är gjord i Gimp).

 

 

 

 


Av Yvonne Johansson - 26 januari 2014 18:34

Hejsan på er.

 

I det här inlägget tänkte jag visa hur ni gör en enkel blinkande textanimation. I tidigare inlägg så har jag visat hur ni skriver text, sparar ner jpg bild och hur ni laddar ner fonts/textstilar i Gimp.

 

För att slippa upprepa mig om ni inte vet hur ni skriver en text i Gimp, så gå till inläggen till vänster i bloggen och leta upp inlägget där man lär sig skriva text.

 

Nu kör vi. här kommer första bilden.

 

Klicka på file och sedan på new. Se bilden ovan. en ny ruta dyker upp och där bestämmer ni hur stor bakgrundsbilden ska va. Obs! När man gör en animation som ska vara i en blogg så får man tänka på att inte göra animationen för stor, för då funkar inte animationen. Storleken i bilden nedan, går bra i min blogg. Om man skulle ha gjort en animation för stor, så kan man ladda upp animationen i Gimp igen och skala ner den och spara om den igen. Det ska jag visa i ett annat inlägg senare.

 

 

Skriv 400 på width (brett) och 150 på height (högt), se bilden ovan. KLicka sedan på ok.

 

 


Hur ni skriver en text hoppas jag ni kan redan nu. Jag valde den här srkivstilen och storleken vid 3:an. Huvudsaken är att texten passar in i bakgrundsbilden.

Nu har det blivit 2 lager i verktygslådan till höger. Se bilden nedan.

 

 

Markera det översta lagret så det blir blått (klicka vänster med musen på det blå lagret). Se bilden ovan.

 

 

Högerklicka sedan på lagret, då dyker den här avlånga rutan upp. (se bilden ovan). Klicka sedan på Merge down (lager ner).

 

 

Nu har textlagret åkt ner i bakgrundslagret, (se bilden ovan) och vi kan inte ändra texten om vi inte går upp till Edit intill file och sedan Undo. Då backar vi och kan ändra något om vi inte är nöjda.

 

Nu ska vi göra ett nytt lager, med en vit bakgrund utan text. På bilden ovan så har jag ringat in edit layer ikonen. Klicka på den.

 

 

Då dyker den här rutan upp, (se bilden ovan). Här klickar vi att det ska vara ett vitt lager. Jag har strukit under White, och sedan klicka på ok.

 

 

Nu har vi 2 lager igen (se bilden ovan). Ett med text och en utan.  Nu ska vi göra ett lager till, en dublett av textlagret. Klicka på det understa lagret med texten på.

 

 

Sedan klickar du på dublicate ikonen, en gång, (se bilden ovan).

 

 

Nu har det blivit 2 textlager (se bilden ovan). Klicka på det översta textlagret nu så det blir blått, men håll ner mustangenten och flytta lagret upp ovanför det vita lagret så det blir ett textlager längst ner och ett överst. Du kanske får träna på det här lite innan du får upp lagret dit du vill. Obs! klicka inte på ögat. Klicka på lagrets översta kant eller mitt på där ytan är "ren", var noga med att hålla ner tngenten på musen medan du sakta för upp lagret och släpper det ovanför mittersta lagret som är vitt.

 

 

På bilden ovan så ser ni hur det ser ut när ni flyttat upp andra textlagret. Klicka sedan bort ögonen på dom 2 översta lagren och markera det understa. Nu ska vi bestämma hastigheten på animationen, och på lagren.

Vänsterklicka på det understa lagret så den avlånga rutan dyker upp igen.

 

 

Klicka sedan på Edit Layer Attributes, (se bilden ovan).

En ny ruta kommer upp.

 

 

Här skriver vi som i bilden ovan. Det första lagret kallar vi alltid för bakgrundsbild, och sedan skriver vi inom parantes hastigheten som ms. Jag valde 200ms som jag tyckte var en passande hastighet för den här animationen. Klicka sedan på ok. Nu är 1:a lagret klart.

 

 

Markera sedan andra lagret och klicka fram ögat så det syns. Jag har inte hunnit klicka fram ögat på bilden ovan. Sedan gör ni om samma procedur som på bakgrundslagret, men nu skriver ni Bildruta1(200ms). Se bilden nedan.

 

 

Nu markerar vi översta och sista lagret så det blir blått, och klicka fram ögat. Gör om samma procedur som på dom övriga lagren, och skriv Bildruta2(200ms) Se bilden nedan.

(Obs! Ni behöver inte klicka bort ögonen i lagren innan ni skriver i lagerattributen. Det räcker med att högerklicka på lagret så det blir markerat. Jag ska visa animationer senare som ni måste klicka bort ögat på lagren innan ni klistrar in bilder mm.). 

 

 

Nuär animationen färdig, och för att se hur den rör på sig så gör ni så här. Gå till Filters längst upp, intill Tools och FX-Foundry. Gå ner till Animation och sedan Playback. Se bilden nedanför.

 

 


 Nu kan ni se animationen, och så här blev min animation.

 

 

 

 

Visst blinkar det fint   

 

I nästa inlägg så ska jag visa hur man sparar ner animationen. Vi ses snart igen.

 

 

 

 

 

 

 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards