kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 22 januari 2014

Att skriva en text i Gimp

Av Yvonne Johansson - 22 januari 2014 13:46

Hejsan!

 

I det här inlägget tänkte jag visa hur man skriver en text i Gimp. Klicka på File och sedan new (ny).

En ny ruta dyker upp där man ställer in hur stor bakgrunds bilden ska bli. Bilden man lägger texten på. Jag valde bredd 400, höjd 400 och klickade sedan på ok. Se bilden nedanför.

(För att se bilderna bättre, klicka på dom så blir dom större)

 

 

En vit bakgrund dyker upp. (Se bilden nedanför). Klicka sedan på Textverktyget som är märkt med en röd ring, och bred ut ramen på den vita bakgrunden. Det är där texten hamnar. För den som inte gjort det här förut, ta det lugnt, till slut hamnar ramen där du vill att den ska va.


 

 

 


Nu kommer nästa bild som jag skriver instruktioner under på.

 

 

 


När ni placerat ramen på bakgrunden klickar ni på Font stilar. Jag har satt en 1:a där. När man klickar på den dyker en rad med olika stilar upp. Välj en utav dom. Vid 2:an väljer man storleken på texten. Min storlek blev 52. Om ni hunnit skriva texten innan, så är det bara att gå dit och klicka och reglera storleken efteråt. När ni sedan skrivit texten. Jag har satt nr. 3 där, så går jag till högra verktygs lådan, med lager. Ni kan se lagren med ett öga på. Nu har det blivit 2 lager där, det äversta är ett textlager. Högerklicka på det lagret (det översta). En ny lång ruta som ni ser har dykt upp. Jag har strukit under merge down (flytta ner). Klicka på den så flyttas texten ner till det undre lagret och texten på bakgrunden har fastnat. Nu kan man inte rubba den eller ramen man skrivit i. Om man skulle ångra sig går man upp till Edit, som jag glömt stryka under. Edit finns längst upp i Gimp, bredvid File till vänster och select till höger. En ny avlång ruta dyker upp och längst upp i den raden så står det undo. Klicka på den så försvinner det man gjort, ifall man ångrar sig.

 

Nu har jag inte gjort någon bild på hur man sparar ner det man gjort än. Tänkte göra det nästa gång. Men ifall att ni nu sitter och gör något som ni vill spara så går ni upp till File, sedan ner till Export As. En ny ruta dyker upp då. Där väljer ni var ni vill spara ner filen i, i datorn. Skriv sedan vad filen ska heta, tex. Text.jpg Innan ni döper filen och skriver jpg så heter filen png. Då kan ni bara öppna filen i Gimp sedan, om ni inte ändrar till jpg eller gif. Gif heter filer som man vill röra på sig, som animationerna man gör i Gimp.

 

Hoppas ni hängde med nu. Jag kommer upprepa det i senare inlägg.

 

Ha nu en riktigt bra dag så ses vi snart igen.

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards