kulmedgimp

Alla inlägg den 31 januari 2014

Av Yvonne Johansson - 31 januari 2014 12:23

Herjsan, hoppas allt är bra. Själv håller jag mig inne idag. Jag får värk av det här vädret. 

 

I det förra inlägget så visade jag hur man använde mönster (Patterns) som det heter i programmet.

 

Nu ska jag visa hur ni kan göra ett eget mönster och använda. Innan ni börjar så skapa en mapp i datorn som ni döper till Patterns. Jag har gjort det i mappen picture där jag förvarar många olika mappar med bilder i. I mappen Patterns förvarar ni alla mönster till gimp som ni gjhort och som ni laddat hem från nätet. Ladda sedan bara upp några i taget i Gimp så det inte blir för mycket. Gimp blir trögt att starta upp om man har för många penbslar, mönster och annat som amn laddat upp där. Programmet kan lätt kraszha, men den senaste versionen av Gimp som kommit ut är stabilare och krånglar mycket mindre.

Hur ni sparar ner era mönster mm. ser ni i det tidigare inlägget Textilar (Fonts) och hur man sparar ner. Alla inlägg ser ni till vänster i bloggen.

 

Nu kör vi.

 

 

Jag laddade upp den här bilden ovan, som jag tyckte skulle passa bra som mönster. Hoppas ni vet hur man öppnar en bild från eran dator. Gå till file längst upp till vänster och öppna en fil.

 

Bilden ovan är för stor att ha i lådan bland mönstren så vi måste förminska den.

Se bilden nedan.

 

Gå till Image och sedan Scale Image, se bilden ovan.

Ett litet fönster dyker upp och skriv hundra i översta rutan. Klicka sedan på rutan under så kommer måttet automatiskt att redigeras. Klicka sedan på Scale. Se bilden nedan.

 

Nu ska bilden ha blivit mycket mindre   

 

 

Gå sedan upp till Edit och Copy Visible. (Se bilden ovan).

Nu har du kopierat den synliga bilden. Obs! Alla mönster (Patterns) håller sig runt den storleken, ca 100 - 200 eller mindre.

 

 

Gå upp till Edit igen och ner till Pat As och New Pattern. (Se bilden ovan).

 

 

Ett nytt fönster dyker upp där du skriver mönstrets namn överst. Jag skrev Fyrverkeri. På det understa lät jag My Pattern finnas kvar och klickade sedan på ok. (Se bilden ovan)

 

 

Nu finns fyrverkeri mönstret i mönsterlådan.

Om ni vill spara ner den i mappen patterns så fortsätter vi.

Klicka på File och Export As. (Se bilden nedan).

 

Jag döpte mönstret till Fyrverkeri.pat 

(Se bilden nedan).

 

 

När man sparar ner ett mönster till Gimp så skriver man pat efter namnet. Glöm inte att leta upp mappen pattern innan, så ni sparar ner mönstret där.

 

Nu kommer en ny ruta upp där ni klickar på export.

 


Klicka på "Bucket Fill" hinken och klicka i pattern fill nedanför. Se bilden nedan.

 

 


Jag öppnade en ny vit bakgrund. Klickade på mönstret jag nyss gjort i mönsterlådan och fyllde i bakgrunden.

 

 

På bilden ovan ser ni hur det blev. Nu ska vi fylla i lite text. Hur ni gör då kan ni läsa i förra inlägget.

 

 

 

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards