kulmedgimp

Alla inlägg den 7 december 2014

Av Yvonne Johansson - 7 december 2014 17:55

Hejsan! Idag blir det 2 inlägg på samma dag. Vädret är ruskigt dåligt så jag har roat mig med att leka lite med Gimp. Nu tänkte jag visa hur man gör en glimmande stor stjärna. Jag har gjort en bild på en stor stjärna, med hjälp av penslar. Man kan göra glimmande stjärnor på flera olika sätt, men nu med hjälp av supernova. Jag gjorde bilden på stjärnan lite större den här gången så ni ska kunna se lite bättre hur den glimmar.

 

Obs! Ni som är helt nybörjare på Gimp, bör börja från början i bloggen. 

 

 

Den här bilden gjorde jag av penslar. Se bilden ovan. Till vänster i bloggen har ni länkar till olika sidor där ni kan ladda hem olika program och penslar och mycket mera till Gimp.  Jag har tidigare visat hur man gör egna penslar och bilder med hjälp gradientfärger mm. Det är bara att leta bland inläggen. Obs! alla inlägg syns inte. klicka på månaderna så hittar ni dom inlägg som inte syns.

 

 

Klicka på ikonen som ser ut som en tv ruta och gör ca 5 dubletter. Klicka bort ögonen på alla utom den understa som du markerar så den blir blå. Se bilden ovan.

 

 

Klicka på filter, ljus och skugga och supernova. Se bilden ovan.

 

 

Ett nytt fönster dyker upp och jag flyttade på korset över bilden så den hamnade mitt över stjärnan, sedan valde jag inställningarna jag strukigt under med röd färg. För att ändra färgen på supernovan så klickade jag på den avlånga färgrutan och redigera färgen i färgvals fönstret som dyker upp, och klickade sedan på ok. Jag ville få min stjärna att glimma med vita strålar eftersom bakgrunds stjärnan är vit.

 

 

Nu klickar jag fram ögat i andra lagret och markerar det. Se bilden ovan. Sedan klickar jag på filter, ljus och skugga och supernova igen.

 

 


Nu ändrar jag lite på inställningarna, men inte på färgen och korset. Se bilden ovan.

 

 

Nu klickar jag fram ögat på det 3:e lagret och markerar det och så gör jag om samma procedur igen. Filter, ljus och skugga och supernova.

 

 

I bilden ovan valde jag nu dessa inställningar. Sedan klickade jag fram ögat i 4:e lagret och markerade det och gjorde om samma procedur med det lagret, men med andra inställningar. Ni bestämmer själva. Obs! om ni skulle ångra er någon gång klicka på redigera och ångra. När ni gjort samma procedur med alla lagren så bestämmer ni lagerattributen.

 

 

Hur man redigerar lagerattributen, det har jag visat i ett inlägg som finns i November 2014, eller så kan ni scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inlägget. Likaså hur man sparar ner animationen. Det inlägget finns före det inlägget jag nyss berättade om.

 

 

Jag brukar använda supernova när jag vill få en sol i en bild att glimma i en animation, men det går också bra att använda det till en stjärna.

Ha det så gott så länge.

 


Av Yvonne Johansson - 7 december 2014 13:29

Hejsan! Idag tänkte jag visa hur man får till ett par blinkande ögon. Obs! Ni som alldrig haft med Gimp att göra, bör börja från början i bloggen.

Jag börjar med att ladda upp en bild med någon jag vill ska blinka åt mig.   

 

 

Jag gör 3 dubletter genom att klicka på "tv" ikonen. Jag klickar sedan bort ögonen på dom 3 översta och markerar det understa. Se bilden ovan.

 

 

Jag klickar på Fri markerings verktyget i verktygs lådan och markerar där jag vill ögonlocket ska vara. Se bilden ovan.

 

 

Sedan klickar jag på pipetten i verktygs lådan. Se bilden ovan.

 

 

Jag klickar med pipetten på ett ställe på figuren och väljer den färg jag vill att ögonlocken ska ha. Sedan klickar jag på pensel verktyget och målar i ögonlocken. Ni kan se fägen i i Förgrund och bakgrunds rutan som jag målat med röd färg omkring.

 

 

Jag klickar sedan på Förgrunds och bakgrundsrutan. Se bilden ovan. En nytt fönster dyker upp och jag väljer den svarta färgen. Jag vill måla i lite svart färg där nere där ögonfransarna ska vara. Se bilden nedan.

 

 


  

Nu klickar jag fram det andra lagret och markerar med markeringsverktyget som jag gjorde med det första lagret, men jag går längre ner över pupillerna. Nu har den färgen jag målat ögonkocken med försvunnit, för att jag andände svart senast. Jag klickar bort ögat på det andra lagret och markerar det första lagret igen, och klickar på pipetten i verktygs lådan och klickar på ögonlocken i det första lagret. Sedan klickar jag fram ögonen på det andra lagret igen, och markerar det blått och målar i ögonlocken som jag gjorde med det första lagret. Se bilden ovan.

 

 

Jag gör likadant med det 3:e lagret, men nu har ögonlocken åkt ännu längre ner. Se bilden ovan.

 

 

Nu skriver jag i lagerattributerna och jag valde dessa som ni kan se i bilden ovan. Hur ni gör det kan ni lära er om i ett inlägg som finns i November 2014. Scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inlägget. Den här gången använde jag mig av 4 lager, men om ni skulle vilja att det snöade i animationen, som jag visade i det förra inlägget, då måste ni göra minst 10 till 15 dubletter av det översta lagret och skriva samma attribut på alla lager, tex. (100ms).

 

Så här blev animationen.

 

 

När ni är nöjda med animationen så kan ni spara ner den. Glöm inte att Optimera den för Gif först. Hur ni sparar ner en gif animation i Gimp, kan ni lära er om under inlägget hur man redigerar lageratributerna i November 2014. Scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inlägget.

 

Ha det nu så gott så länge. Nästa gång tänkte jag visa hur man får en stjärna eller två att blinka.

 




Ovido - Quiz & Flashcards