kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 7 december 2014

Här visar jag hur man gör blinkande ögon i Gimp

Av Yvonne Johansson - 7 december 2014 13:29

Hejsan! Idag tänkte jag visa hur man får till ett par blinkande ögon. Obs! Ni som alldrig haft med Gimp att göra, bör börja från början i bloggen.

Jag börjar med att ladda upp en bild med någon jag vill ska blinka åt mig.   

 

 

Jag gör 3 dubletter genom att klicka på "tv" ikonen. Jag klickar sedan bort ögonen på dom 3 översta och markerar det understa. Se bilden ovan.

 

 

Jag klickar på Fri markerings verktyget i verktygs lådan och markerar där jag vill ögonlocket ska vara. Se bilden ovan.

 

 

Sedan klickar jag på pipetten i verktygs lådan. Se bilden ovan.

 

 

Jag klickar med pipetten på ett ställe på figuren och väljer den färg jag vill att ögonlocken ska ha. Sedan klickar jag på pensel verktyget och målar i ögonlocken. Ni kan se fägen i i Förgrund och bakgrunds rutan som jag målat med röd färg omkring.

 

 

Jag klickar sedan på Förgrunds och bakgrundsrutan. Se bilden ovan. En nytt fönster dyker upp och jag väljer den svarta färgen. Jag vill måla i lite svart färg där nere där ögonfransarna ska vara. Se bilden nedan.

 

 


  

Nu klickar jag fram det andra lagret och markerar med markeringsverktyget som jag gjorde med det första lagret, men jag går längre ner över pupillerna. Nu har den färgen jag målat ögonkocken med försvunnit, för att jag andände svart senast. Jag klickar bort ögat på det andra lagret och markerar det första lagret igen, och klickar på pipetten i verktygs lådan och klickar på ögonlocken i det första lagret. Sedan klickar jag fram ögonen på det andra lagret igen, och markerar det blått och målar i ögonlocken som jag gjorde med det första lagret. Se bilden ovan.

 

 

Jag gör likadant med det 3:e lagret, men nu har ögonlocken åkt ännu längre ner. Se bilden ovan.

 

 

Nu skriver jag i lagerattributerna och jag valde dessa som ni kan se i bilden ovan. Hur ni gör det kan ni lära er om i ett inlägg som finns i November 2014. Scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inlägget. Den här gången använde jag mig av 4 lager, men om ni skulle vilja att det snöade i animationen, som jag visade i det förra inlägget, då måste ni göra minst 10 till 15 dubletter av det översta lagret och skriva samma attribut på alla lager, tex. (100ms).

 

Så här blev animationen.

 

 

När ni är nöjda med animationen så kan ni spara ner den. Glöm inte att Optimera den för Gif först. Hur ni sparar ner en gif animation i Gimp, kan ni lära er om under inlägget hur man redigerar lageratributerna i November 2014. Scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inlägget.

 

Ha det nu så gott så länge. Nästa gång tänkte jag visa hur man får en stjärna eller två att blinka.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards