kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 7 december 2014

Gör en glimmande stjärna med hjälp av Supernova i Gimp

Av Yvonne Johansson - 7 december 2014 17:55

Hejsan! Idag blir det 2 inlägg på samma dag. Vädret är ruskigt dåligt så jag har roat mig med att leka lite med Gimp. Nu tänkte jag visa hur man gör en glimmande stor stjärna. Jag har gjort en bild på en stor stjärna, med hjälp av penslar. Man kan göra glimmande stjärnor på flera olika sätt, men nu med hjälp av supernova. Jag gjorde bilden på stjärnan lite större den här gången så ni ska kunna se lite bättre hur den glimmar.

 

Obs! Ni som är helt nybörjare på Gimp, bör börja från början i bloggen. 

 

 

Den här bilden gjorde jag av penslar. Se bilden ovan. Till vänster i bloggen har ni länkar till olika sidor där ni kan ladda hem olika program och penslar och mycket mera till Gimp.  Jag har tidigare visat hur man gör egna penslar och bilder med hjälp gradientfärger mm. Det är bara att leta bland inläggen. Obs! alla inlägg syns inte. klicka på månaderna så hittar ni dom inlägg som inte syns.

 

 

Klicka på ikonen som ser ut som en tv ruta och gör ca 5 dubletter. Klicka bort ögonen på alla utom den understa som du markerar så den blir blå. Se bilden ovan.

 

 

Klicka på filter, ljus och skugga och supernova. Se bilden ovan.

 

 

Ett nytt fönster dyker upp och jag flyttade på korset över bilden så den hamnade mitt över stjärnan, sedan valde jag inställningarna jag strukigt under med röd färg. För att ändra färgen på supernovan så klickade jag på den avlånga färgrutan och redigera färgen i färgvals fönstret som dyker upp, och klickade sedan på ok. Jag ville få min stjärna att glimma med vita strålar eftersom bakgrunds stjärnan är vit.

 

 

Nu klickar jag fram ögat i andra lagret och markerar det. Se bilden ovan. Sedan klickar jag på filter, ljus och skugga och supernova igen.

 

 


Nu ändrar jag lite på inställningarna, men inte på färgen och korset. Se bilden ovan.

 

 

Nu klickar jag fram ögat på det 3:e lagret och markerar det och så gör jag om samma procedur igen. Filter, ljus och skugga och supernova.

 

 

I bilden ovan valde jag nu dessa inställningar. Sedan klickade jag fram ögat i 4:e lagret och markerade det och gjorde om samma procedur med det lagret, men med andra inställningar. Ni bestämmer själva. Obs! om ni skulle ångra er någon gång klicka på redigera och ångra. När ni gjort samma procedur med alla lagren så bestämmer ni lagerattributen.

 

 

Hur man redigerar lagerattributen, det har jag visat i ett inlägg som finns i November 2014, eller så kan ni scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inlägget. Likaså hur man sparar ner animationen. Det inlägget finns före det inlägget jag nyss berättade om.

 

 

Jag brukar använda supernova när jag vill få en sol i en bild att glimma i en animation, men det går också bra att använda det till en stjärna.

Ha det så gott så länge.

 


 
 
Inger Rozén

Inger Rozén

19 december 2014 23:59

Kul!

http://Chintohs.blogspot.se

Yvonne Johansson

21 december 2014 00:22

KUL att du tyckte det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards