kulmedgimp

Alla inlägg den 10 december 2014

Av Yvonne Johansson - 10 december 2014 17:20

Hejsan! I det här inlägget tänkte jag fortsätta visa vad man kan göra med Supernova i Gimp, bara nu inte nätet krånglar. Jag har inte kunnat få upp flera sidor ute på nätet, och det gick inte för en stund sedan gå in på bloggplatsen. Mina vänner på facebook har samma problem, så något fel på datorn verkar det inte vara. Bara nu inte det börjar krånglar när jag håller på med inlägget nu.

 

I det förra inlägget visade jag hur man gjorde en glimmande stjärna med hjälp av supernova, nu tänkte jag visa hur man gör en strålande ängel.

 

 

 

För att kunna göra en sådan här ängel, så måste ni kunna göra en transparent bild, eller ha tillgång till en transparent ängel. Hur ni gör en transparent bild, det kan ni lära er i samma inlägg som jag visar hur man gör en pensel. Inlägget finns i februari 2014.

 

Min ängel är ett gammalt bokmärke som jag scannat av. Men först måste vi ha en passande bakgrunds bild.  Jag gjorde min med hjälp av gradienter i Gimp. Hur man man använder gradienter kan ni lära er om i ett inlägg jag har i februari 2014. Om ni är helt nybörjare, så rekomenderar jag att ni börjar från början i bloggen. Allt som jag visar i inläget har jag visat tidigare, utom vad man kan göra med Supernova. Nu börjar vi.

 

Börja med att ladda upp en bakgrunds bild eller skapa en. Det spelar ingen roll hur stor bakgrunds bilden är från början men min var 450 gånger 450 px stor. Innan ni sparar ner animationen så skalar vi lagren (animationen) till önskad storlek, men det visar jag senare. Obs! Innan jag börjar så vill jag påminna om en "ångerknapp" som finns. Om ni ångrar någonting ni gjort, mitt upp i allt. Gå upp till redigera och ångra, så löser det sig.

 

 

I bilden ovan så har jag gjort fem dubletter av min bakgrunds bild. Ni klickar på den lilla rutan under lagren och klickar fram 5 dubletter. I det förra inlägget hade jag markerat rutan med röd färg, men nu glömde jag det. Men ni kan se texten som kommer fram om ni för musen över rutan, som ser ut som en liten tv. Jag klickar bort ögonen på alla lager utom på det understa som jag markerar så det blir blått.

 

 

I bilden ovan så har jag glömt att stryka under med röd färg igen. Klicka på filter, ljus och skugga och supernova.

 

 

Ett fönster dyker upp och här valde jag dessa inställningar. För att kunna välja önskad färg på novan, så klickar jag på den avlånga rutan till höger om texten färg. Jag bestämmer var i bilden jag vill ha novan genom att flytta på korset i bilden längst upp. Klicka sedan på ok.

 

 

I bilden ovan så har jag klickat fram övat på det andra lagret och markerat det. Nu gör jag om samma procedur men jag har ändrat lite. Se bilden nedan.

 

 

Jag ändrade endast inställningarna på ekrarna. Klicka sedan på ok.

 

 

 

Jag upprepar samma procedur med alla lager, med olika inställningar på ekrarna i novan. Sedan klickar jag bort ögonen igen, utom på det understa som jag markerar. Se bilden ovan.

 

 

Nu går jag upp till Arkiv och öppnar upp en transparent bild som jag tidigare gjort. Klicka upp det nya fönstret med den transparenta bilden så den blir lika stor som fönstret med bakgrunds bilden. Jag gick sedan upp till bild och skala bild, och skalade ner bilden till önskad storlek.

 

 

Gå upp till redigera och klicka sedan på kopiera synlig. Se bilden ovan.

 

 

Klicka nu fram fönstret med bakgrunds bilden. Det gör du genom att gå längst ner på skärmen till Gimp ikonen. Där väljer du vilken av fönstren du vill klicka fram i Gimp. I bilden ovan har jag åter igen glömt stryka under med röd färg, jag måste ha varit trött när jag gjorde bilderna. Gå upp till redigera och klicka på klistra in i. Se bilden ovan. 

 

 

Nu måste du förankra bilden du klistrat in i bakgrunds bilden. Högerklicka på lagret högst upp som dykt upp, och klicka sedan på förankra lager. Se bilden ovan.

 

Gör om samma procedur med alla lager så det ser ut som i bilden ovan.

 

 

Sedan redigerade jag lagerattributerna, Se bilden ovan. Jag valde (100ms) Om ni inte vet hur man gör så har jag ett inlägg i November månad, 2014 som visar det. Hur man sparar ner animationen finns det ett inlägg om, före det inlägget. Scrolla några inlägg nedåt så hittar ni inläggen. 

 

Nu är animationen färdig. Gå till Filter, Animation och uppspelning och se hur animationen blev. Om animationen skulle vara väldigt stor, gå upp till bild och skala bild. Om ni vill använda animationen i en blogg så får den inte vara för stor, då fungerar den inte, om du inte ska ha den som header. Ca 400 gånger 400 px är att rekomendera till den här bloggen som jag använder.

 

 

 

 

Vi behöver alla en skyddsängel då och då, och min skydds ängel har då verkligen fått jobba för att rädda mig ur livsfarliga situationer. Jag tillägnar den här animationen min skyddsängel. Hoppas han/hon gillar den.

 

Nästa gång ska jag visa hur man får en Julgrans belysning att stråla och glittra ännu mer.

 

Ha det så gott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards