kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

En enkel blinkande text animation

Av Yvonne Johansson - 26 januari 2014 18:34

Hejsan på er.

 

I det här inlägget tänkte jag visa hur ni gör en enkel blinkande textanimation. I tidigare inlägg så har jag visat hur ni skriver text, sparar ner jpg bild och hur ni laddar ner fonts/textstilar i Gimp.

 

För att slippa upprepa mig om ni inte vet hur ni skriver en text i Gimp, så gå till inläggen till vänster i bloggen och leta upp inlägget där man lär sig skriva text.

 

Nu kör vi. här kommer första bilden.

 

Klicka på file och sedan på new. Se bilden ovan. en ny ruta dyker upp och där bestämmer ni hur stor bakgrundsbilden ska va. Obs! När man gör en animation som ska vara i en blogg så får man tänka på att inte göra animationen för stor, för då funkar inte animationen. Storleken i bilden nedan, går bra i min blogg. Om man skulle ha gjort en animation för stor, så kan man ladda upp animationen i Gimp igen och skala ner den och spara om den igen. Det ska jag visa i ett annat inlägg senare.

 

 

Skriv 400 på width (brett) och 150 på height (högt), se bilden ovan. KLicka sedan på ok.

 

 


Hur ni skriver en text hoppas jag ni kan redan nu. Jag valde den här srkivstilen och storleken vid 3:an. Huvudsaken är att texten passar in i bakgrundsbilden.

Nu har det blivit 2 lager i verktygslådan till höger. Se bilden nedan.

 

 

Markera det översta lagret så det blir blått (klicka vänster med musen på det blå lagret). Se bilden ovan.

 

 

Högerklicka sedan på lagret, då dyker den här avlånga rutan upp. (se bilden ovan). Klicka sedan på Merge down (lager ner).

 

 

Nu har textlagret åkt ner i bakgrundslagret, (se bilden ovan) och vi kan inte ändra texten om vi inte går upp till Edit intill file och sedan Undo. Då backar vi och kan ändra något om vi inte är nöjda.

 

Nu ska vi göra ett nytt lager, med en vit bakgrund utan text. På bilden ovan så har jag ringat in edit layer ikonen. Klicka på den.

 

 

Då dyker den här rutan upp, (se bilden ovan). Här klickar vi att det ska vara ett vitt lager. Jag har strukit under White, och sedan klicka på ok.

 

 

Nu har vi 2 lager igen (se bilden ovan). Ett med text och en utan.  Nu ska vi göra ett lager till, en dublett av textlagret. Klicka på det understa lagret med texten på.

 

 

Sedan klickar du på dublicate ikonen, en gång, (se bilden ovan).

 

 

Nu har det blivit 2 textlager (se bilden ovan). Klicka på det översta textlagret nu så det blir blått, men håll ner mustangenten och flytta lagret upp ovanför det vita lagret så det blir ett textlager längst ner och ett överst. Du kanske får träna på det här lite innan du får upp lagret dit du vill. Obs! klicka inte på ögat. Klicka på lagrets översta kant eller mitt på där ytan är "ren", var noga med att hålla ner tngenten på musen medan du sakta för upp lagret och släpper det ovanför mittersta lagret som är vitt.

 

 

På bilden ovan så ser ni hur det ser ut när ni flyttat upp andra textlagret. Klicka sedan bort ögonen på dom 2 översta lagren och markera det understa. Nu ska vi bestämma hastigheten på animationen, och på lagren.

Vänsterklicka på det understa lagret så den avlånga rutan dyker upp igen.

 

 

Klicka sedan på Edit Layer Attributes, (se bilden ovan).

En ny ruta kommer upp.

 

 

Här skriver vi som i bilden ovan. Det första lagret kallar vi alltid för bakgrundsbild, och sedan skriver vi inom parantes hastigheten som ms. Jag valde 200ms som jag tyckte var en passande hastighet för den här animationen. Klicka sedan på ok. Nu är 1:a lagret klart.

 

 

Markera sedan andra lagret och klicka fram ögat så det syns. Jag har inte hunnit klicka fram ögat på bilden ovan. Sedan gör ni om samma procedur som på bakgrundslagret, men nu skriver ni Bildruta1(200ms). Se bilden nedan.

 

 

Nu markerar vi översta och sista lagret så det blir blått, och klicka fram ögat. Gör om samma procedur som på dom övriga lagren, och skriv Bildruta2(200ms) Se bilden nedan.

(Obs! Ni behöver inte klicka bort ögonen i lagren innan ni skriver i lagerattributen. Det räcker med att högerklicka på lagret så det blir markerat. Jag ska visa animationer senare som ni måste klicka bort ögat på lagren innan ni klistrar in bilder mm.). 

 

 

Nuär animationen färdig, och för att se hur den rör på sig så gör ni så här. Gå till Filters längst upp, intill Tools och FX-Foundry. Gå ner till Animation och sedan Playback. Se bilden nedanför.

 

 


 Nu kan ni se animationen, och så här blev min animation.

 

 

 

 

Visst blinkar det fint   

 

I nästa inlägg så ska jag visa hur man sparar ner animationen. Vi ses snart igen.

 

 

 

 

 

 

 


 
 
Ingen bild

Anonym

29 mars 2016 15:36

Hur gör man om man vill ha en bild bakom den blinkande texten? Jag har försökt testa mig fram själv, men då blinkar inte texten...

Tacksam för svar!

Yvonne Johansson

30 mars 2016 11:47

Bläddra tillbaka i bloggen, någonstans i början så visar jag hur man klistrar in en blinkande text i en bakgrundsbild. En blinkande text har flera lager, och då måste du göra bakgrundsbilden i lika många lager och sedan klistra in den blinkande texten.

 
Ingen bild

Anonym

29 mars 2016 15:37

Hur gör man om man vill ha en bild bakom texten? Jag har testat mig fram själv men inte lyckats.

/Tacksam för svar!

Yvonne Johansson

30 mars 2016 11:44

Du får göra en text med transparent bakgrund och sedan klistra in texten i en bild. Scrolla tillbaka i bloggen, någonstans i början så visar jag hur man gör.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards