kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 27 december 2014

Fladdrande ljus med hjälp av Iwarp i Gimp

Av Yvonne Johansson - 27 december 2014 17:42

Hejsan! Hoppas ni haft en fröjdefull Jul, det har jag haft. I det här inlägget tänkte jag visa hur man får till ett fladdrande ljus.

 

 

 

Om ni inte har en bild på ett ljus, så kan ni gå in på den här länken och ladda hem en bild gratis: 

http://pixabay.com/sv/photos/?q=Ljus&image_type=&cat=&order=best

 

Obs! Om ni aldrig haft med Gimp att göra förut, Börja från början i Bloggen. Om ni undrar över något så leta bland inläggen först, till vänster i bloggen. Klicka på månaderna så hittar ni alla inlägg. Alla inlägg syns inte bland inläggen.

 

Börja med att ladda upp en bild. Klicka sedan på tv-ikonen under lagret i lager och pensel lådan och gör 6 dubletter. Se bilden nedan.

 

 

Om ni vill så kan ni göra fler dubletter. Ju mer lager desto mer varianter av rörelser i animationen blir det sedan. Jag valde 6 lager.

 

Klicka sedan bort dom ögonen i lagret utom i det nedersta lagret som ni markerar så det blir blått. Se bilden nedan.

 

 

 


Klicka sedan på filter, Förvräng och Iwarp, se bilden nedan.

 

 

 

Ett nytt fönster dyker upp. Där valde jag dessa inställningar. Jag ville inte röra om alltför mycket i ljuset. Ni kan testa olika inställningar senare och prova er fram. När jag valt inställningar så går jag till bilden. När jag för musen över bilden så dyker det upp ett kors. Klicka och håll ner så smetar du ut ljuset lite på längden och klicka sedan på ok. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu klickar jag fram ögat i det andra lagret, se bilden nedan.

 

 

 


Jag går upp till filter, Förvräng och Iwarp igen. Jag ändrade inte på inställningarna utan jag gick direkt på ljuset och smetade/drog ut ljuset åter igen, se bilden nedan.

 

 

 


Jag gör så med alla lager så ljuset har ändrat på sin låga i varje lager. Sedan skriver jag i lageratributen i lagren. Höger klicka på det första lagret och klicka på redigera lagerattribut längst upp. Skriv sedan som jag har gjort i bilden nedan, på alla lagren. Om ni är osäkra så finns det ett inlägg i November om hur man redigerar lagerattributen.

 

 

 

Jag förminskade sedan bilderna genom att klicka på bild och skala bild. Se bilden nedan. Om animationen är för stor, så kanske den inte fungerar i bloggen eller där du vill ha den. Du kan i efterhand ladda upp animationen igen i Gimp, och skala den och spara om den.

 

  

 

Jag valde dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 


 

Nu är animationen färdig och du kan se hur den blev, genom att gå upp till Filter, Animation och Uppspelning. Glöm inte att optimera för gif innan du sparar ner den.

 

Om du inte vet hur man sparar ner en animation än, så finns det ett inlägg i November om hur man spara ner en gif animation, men om ni kommit så här långt i Gimp, och börjat från början i bloggen, så anar jag att ni kan det där redan   

 

 

Ha nu ett riktigt Gott Nytt År på er.

 

 

 

 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards