kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 12 december 2014

Få en Jul dekoration att glittra med hjälp av RGB brus i Gimp

Av Yvonne Johansson - 12 december 2014 17:14

Hejsan! Nu ska jag försöka koncentrera mig så gott det går så jag kan visa hur man får en bild att glittra i Gimp. Vinter mörkret gör en trött och okoncentrerad.

 

I den här animationen behöver man bara en bild på ett fint Julmotiv. Obs! Om ni är helt nybörjare på att använda Gimp, börja från början i bloggen. Om ni inte vet hur man redigerar lagerattribut eller sparar ner en animation, så finns det inlägg i November 2014 som visar det. Jag har tidigare inlägg om det i början i bloggen, men har lagt upp extra inlägg. Om ni undrar över något, leta först bland inläggen i bloggen till vänster. Klicka på månaderna för alla inlägg syns inte.

 

Nu börjar vi. Ladda upp en bild som ni vill ha, genom att klicka på arkiv och öppna.

 

 

 

 

Jag gör 2 dubletter genom att klicka på ikonen som ser ut som en tv-ruta under lagren. Jag klickade bort ögonen på dom 2 översta och markerade den understa. Se bilden ovan.

 

 

Nu går jag till verktygslådan och klickar på det luddiga markerings verktyget som ser ut som en stav. Se bilden ovan.

 

 

Jag klickar på på bilden där jag vill att det ska glittra, och ett område blir markerad. Se bilden ovan. 

 

 

Jag går sedan upp och klickar på filter, brus och RGB-brus. Se bilden ovan.

 

 

Ett fönster dyker upp och där väljer jag dessa inställningar, 0,40, och så klickade jag i den fösta rutan för korrelerat brus och klickade bort markeringen för Oberoende RGB. Se bilden ovan. Obs! Om du vill att det ska glittra på fler ställen i bilden så klicka på ett nytt område. Gå sedan till filter, brus och RGB-brus igen och gör om samma procedur utan att ändra på inställningarna. Du kan täcka hela ytan på klockan om du vill, men just nu så vill jag att det bara ska glittra på ett ställe, för att det ska gå fortare att visa hur man ska göra.

 

 

När du är nöjd så klicka fram ögat på det andra lagret och markera det. Se bilden ovan. Markeringen som du gjorde tidigare på det första lagret följer automatiskt med, så du behöver inte klicka med luddmarkerings verktyget igen på samma ställe. Klicka på filter, brus och GRB-brus igen.

 

 

Nu ändrade jag lite på inställningarna och skrev 0,45, se bilden ovan.

 

 

Nu klickar jag fram ögat i det 3:e lagret och markerade det , Se bilden ovan. Jag klickar på filter, brus och RGB-brus igen.

 

 

Nu ändrade jag om inställningarna till 0,50 och klickade på ok. Nu redigerar jag lagerattributerna genom att höger klicka på det första lagret, går upp till redigera lagerattributerna och skrev Bakgrund(100ms). på 2:a lagret skrev jag Bildruta2(100ms), och på det 3:e, Bildruta3(100ms)

 

Nu kan ni testa animationen genom att klicka på filter, animation och uppspelning.

 

Så här blev animationen.

 

 


 

Om animationen är väldigt stor, klicka på bild och skala bild och väld sedan önskad storlek. Se bilden nedan. Animationen jag har här i bloggen är 450 px stor. Om du har gjrot en animation som visar sig för stor så den inte fungerar i bloggen mm, så kan du ladda upp den igen i Gimp och skala ner den och spara om den.

 

 


Som jag berättade i början så kan man om man vill få större ytor att glittra. Jag gjorde om animationen och täckte klockan ordentligt GRB-brus. 

 

 

Smaken är olika och det är ni som bestämmer hur mycket det ska glittra.

 

Ha nu så gott så länge så ska jag försöka hitta på något mer som kan glittra till nästa gång. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards