kulmedgimp

Alla inlägg den 19 november 2014

Av Yvonne Johansson - 19 november 2014 17:18

Hejsan! Hoppas allt är bra och att ni gillar det jag försöker lära er inne i Gimp, och att ni förstår mina instruktioner. Jag försöker så gott det går. Om ni är nybörjare och inte kan något så börja från början i bloggen. Ni kan leta bland inläggen till vänster i bloggen, men alla inlägg syns inte så ni får gå in på månaderna. Om det är något ni undrar över så leta gärna först innan ni frågar.

 

I det här inlägget så ska jag visa hur man redigerar lagerattributen i en animation. Jag kommer inte att visa hur man gör längre fram så jag gör det här speciella inlägget så det ska bli lättare att hitta i bloggen.

 

 

I bilden ovan finns 4 lager. Jag har höger klickat på det nedersta och sedan går jag längst upp i det nya fönstret och klickar på redigera lagerattribut.

 

 

 

Ett nytt litet fönster dyker upp och där skriver jag Bakgrund(200ms). se bilden ovan. Man skriver alltid bakgrund på det nedersta lagret, för det är det lagret man utgår ifrån. Sedan bestämde jag mig för att ha 200 i hastighet på det lagret.

 

Sedan höger klickar jag på andra lagret och klickar på redigera lagerattribut igen.

 

 

 

När samma lilla ruta dyker upp så skriver jag Bildruta istället för bakgrund. Jag skrev bildruta 2(200ms). Jag gör likadant med dom övriga lagren, men jag ändrade hastigheten på dom, för att visa skillnaden i animationen för er. Se bilden nedan.

 

 

 

Så här blev animationen.

 

 

 

Ni kan se att animationen rör sig lite ryckigt. Det beror på att jag har varierat på hastigheten på lagren. I animationen har jag använt en pensel som jag har vänt. Jag visade hur man gjorde en omvänd pensel för några inlägg sedan. Om ni vill lära er hur man gör egna penslar från början, då ska ni gå in på februari månad 2014.

 

Här kommer några animationer som jag gjort med samma pensel, Men jag har använt vinkel verktyget och fri markerings vertyget när jag gjort dom.

 

   

 

Jag tänkte jag skulle visa hur man får till en piskande svans i nästa inlägg.

Ha det så gott så länge.

 

 

 


Av Yvonne Johansson - 19 november 2014 17:00

Hejsan! Idag tänkte jag visa lite kort hur man sparar ner en animation i Gimp. I förra inlägget så gjorde jag en animation med hjälp av vinkelverktyget till penseln, men jag visade inte hur man sparade ner. Jag har tidigare visat hur man gör det, men jag tänkte jag skulle göra ett extra inlägg, så det blir lättare att leta bland inläggen.

 

När ni har gjort en animation som ni vill spara ner, så börja med att optimera för gif.

Klicka på filter, animation och optimera för gif. se bilden nedan.

 

 

 

Gå sedan upp till arkiv och klicka sedan på exportera.

 

 

 

 

 

Välj sedan var du vill spara ner den någonstans och ge den ett namn, tex. gungande_häst.gif (se bilden ovan), klicka sedan på spara. Ett nytt mindre fönster dyker upp. Där klickar ni i som animation, sedan på export. Om du någon gång skulle missa spara som animation, så sparas animationen ner som en bild.

 

I nästa inlägg så ska jag visa hur man skriver i lagerattributen när man gör en animation.

 

Ha det så gott så länge.

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards