kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 24 november 2014

Animera en katt med piskande svans

Av Yvonne Johansson - 24 november 2014 17:34

Hejsan! Hoppas allt är bra. I det här inlägget tänkte jag visa hur man gör en piskande svans i en animation. Jag har i ett tidigare inlägg visat hur man gör en omvänd pensel, (pensel som man vänt på med hjälp av vänd verktyget). Inlägget kan ni hitta om tittar till vänster i bloggen bland inläggen. Ni behöver bara scrolla några inlägg nedåt annars. Om ni inte vet hur man gör en pensel jag använder mig utav i det här inlägget, så klicka på februari 2014, och scrolla sedan tills ni kommer till början av månaden. Ni kan hitta månaderna till vänster i bloggen.

 

Bilden nedan är den jag använt mig av.

 

 

Jag gjorde flera varianter, för jag tänkte göra en eller flera animationer av katten. I bilden nedan kan ni se dom olika penslarna jag gjort.

 

 

 

Om ni vet hur man gör penslar och hur man använder vändverktyget, så kan ni lätt få till dessa penslar. Nu börjar vi.

 

 

 

Jag började med att ladda upp en ny bakgrund. 400 brett och 500 högt valde jag. Se bilden ovan. Som bakgrundsfärg valde jag en gradients färg. Jag har visat i ett tidigare inlägg hur man använder gradienter. Sedan gjorde jag en dublett genom att klicka på "tv rutan" lagren i bilden ovan. Obs! Jag glömde markera ikonen i bilden. Scrolla nedåt lite så dyker en bild upp hur man gör. Markera sedan nedersta lagret så det blir blått, och klicka bort ögat på det översta.

 

 

 

I bilden ovan så har jag klickat i penseln i bilden. Innan jag klickade i penseln så valde jag storlek 360,77 på penseln. Jag tog sedan"stöd" med penselns pil på 200px, på både bredd och höjd. Jag skrev ner det på ett papper, likaså storleken på penseln för att komma ihåg det tills senare, när jag klickar i den omvända penseln.

 

 

 

Klicka på fri markerings verktyget i verktygs lådan (se bilden ovan), och klicka runt i kanten på missens rumpa och en stor yta nedanför där svansen ska röra på sig.

 

 

 

Gör sedan 3 dubletter genom att klicka på "tv" ikonen nedanför lagren. Se bilden ovan. Klicka sedan bort ögonen på dom översta lagren och markera det understa.

 

 

 

Sedan valde jag en av svans penslarna. Jag valde storleken 160,42 och vinkeln -20,00. Ni kan se dom valda inställningarna längst ner till vänster i bilden ovan. Jag klickade i penseln lite till höger under rumpan på missen.

 

 

 

Nu klickade jag bort ögat i det understa lagret och markerade det andra lagret så det blev blått. Se bilden ovan. Sedan ändrade jag vinkeln på svansen till -11,00 (se inställningarna till vänster i bilden) och så klickade jag i svansen lite mer till vänster. Om du vill se hur svansen rör på sig så klicka fram övat i det understa lagret och klicka lite fram och tillbaka så ser du hur svansen ändrar på sig.

 

 

 

Jag gör likadant med lager 3, se bilden ovan, men jag har vinklat penseln till -3. 

 

 

 

Jag klickar fram det 4:e lagret och markerar det så det blir blått, i bilden ovan så är det grått. Jag klickar sedan på rektangelmarkerings verktyget i verktygs lådan och markerar runt hela bakgrunds bilden och klickar sedan i ett av hörnen. Nu har frihands markeringen försvunnit.

 

 

 

Nu tar jag den omvända penseln och redigerar storleken så den får samma storlek som den förra penseln på missen, 360,27. Sedan tar jag stöd med penselns pilar på 200px vid bredd och höjd. Jag har glömt att ringa in dom med röd färg i bilden ovan. Jag vinklade penseln på missen till -20 och klickade i penseln i bakgrunds bilden sedan.

 

 

 

Nu klickar jag på frihandsmarkerings verktyget och markerade runt, runt rumpan som jag gjorde tidigare. Jag gjorde sedan 2 dubletter till, så det allt som allt blev 6 lager. Jag klickade bort ögonen på dom 2 översta lagren och markerade det understa lagret med den omvända missen utan svans.

 

 

Jag tog sedan penseln med den omvända svansen. Jag redigerade storleken till 160,36 och vinklade penseln till -20 och klickade i svansen lite vänster vid rumpan. I det näst sista lagret så ändradejag vinkeln på svansen till -11 och på det sista lagret -3. Ni har nog förstått att jag gör svansen baklänges vid det här laget. Se bilden ovan.

 

 

 


I bilden ovan så har jag redan valt att redigera lagerattributerna. Om ni inte vet hur man gör redan, så får ni lära er det i det förra inlägget.

 

Nu kan ni se hu ranimationen blev genom att klicka på filter, animationen och uppspelning.

 

 

 

Så här blev min animation. Hoppas ni hängde med och förstod allt. Om ni vill spara ner animationen så klicka på filter, animation och optimera för gif. Ett nytt fönster dyker upp. Klicka i det nya fönstret på arkiv och sedan på export. Jag har i ett tidigare inlägg längre ner i bloggen  visat hur man sparar ner animationer. Det är bara att scrolla lite nedåt.

 

 Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på nästa gång .

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards