kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 18 november 2014

Här visar jag hur man får en gunghäst att gunga med hjälp av....

Av Yvonne Johansson - 18 november 2014 18:27

vinkelverktyget till penseln.

 

 

 

Animationen överst har jag gjort med hjälp av vinkelverktyget jag visade i förra inlägget. Gunghästen är en egenhändigt gjord pensel jag gjort av en bild. Om ni inte har haft något med Gimp tidigare att göra, elelr om det är första gången ni tittar in i bloggen så börja från början. Klicka på Januari 2014 och scrolla nedåt. I Januari och februari finns det 2 sidor fulla med inlägg. Om ni undrar hur man gör en egen pensel som den överst, så gå till början av februari.

 

Nu börjar vi.

 

Ladda upp en ny bild eller en bild som ni vill ha gunghästen i. se till att ha ett golv som stöd. Det underlättar om man inte vill att gunghästen åker upp och ner för mycket i animationen sedan.

 

 

 

Jag valde en pensel i pensel lådan när jag gjorde golvet i bakgrunds bilden. Se bilden ovan.

 

 

 

Jag klickade sedan på ikonen för att skapa en dublett och klickade bort ögat på dubletten och markerade undre lagret så det blev blått. Obs! lagret råkade bli grått när jag gjorde bilden.

 

 

 

Jag valde penseln med gunghästen och klickade i penseln i det understa lagret. Jag såg till att gunghästen tog stöd på golvet och så uppmärksammade jag var penselns pil hamnade längst upp. Jag skrev upp 200 px, på ett papper så jag kom ihåg det till nästa gång jag klickar i nästa pensel i nästa lager.

 

 

 

I bilden ovan så har jag gjort en dubblett till, av det översta lagret så det nu är 3 lager. Jag klickade bort ögat på det översta och markerade det mellersta.

 

 

 

Nu ska jag ändra vinkeln på penseln. I bilden ovan så visar jag vinkelverktyget för penslar. Jag ställde in det på -9,91, och nu har gunghästen börjat luta lite framåt. Jag klickar i penseln i bilden, men innan kollar jag så gunghästen tar stöd på ung samma ställe på golvet, men med måtten 180 px längst upp. Om du inte skulle vara nöjd med placeringen av penseln så klicka på redigera och ångra så försvinner penseln från bakgrunden.

 

 

 

Klicka nu fram ögat på det översta lagret och markera det så det blir blått. Se bilden ovan.

 

 

 

Nu ändrar jag vinkeln på gunghästen till -11,91 och längst upp visar nu penselns pil på  175 px. KLicka i penseln med dessa inställningar. Se bilden ovan.

 

 

 

Nu markerar jag mittersta lagret så det blir blått.

 

 

 

Jag höger klickar på lagret och klickar på duplicera lager. Se bilden ovan.

 

 

 

Det nya lagret som heter Bakgrund-kopia #2, ska jag nu placera ovanför det översta lagret. Se bilden ovan. Jag klickar på lagret och håller ner musen.

 

 

 

I bilden ovan ser ni hur lagret förs upp ovanpå det översta lagret. Släpp lagret när lagrets vänstra kant är i hörnet på vänstra kant på det översta lagret. Om det är första gången ni gör det, så är det inte säkert att det lyckas på en gång. Man får öva lite. Även jag misslyckas ibland.

 

 

 

I bilden ovan så har Bakgrund-kopia #2 hamnat överst.

 

 

 

Högerklicka nu på det nedersta lagret och klicka sedan på redigera lagerattribut. Se bilden ovan.

 

 

 

Ett mindre fönster dyker upp där ni skriver Bakgrund(150ms) Jag har visat tidigare hur man gör detta. Den här gången valade jag hastigheten på lagret 150. Tex. om jag skulle skriva 100 så skulle gunghästen gunga fortare och om jag skrev 200 så skulle den gunga saktare, Ni får testa er fram. (Se bilden ovan).

 

 

 

Jag markerar det andra lagret och gör likadant som det understa, men här skriver jag Bildruta2 istället. Se bilden ovan.

 

 

 

Jag gör likadant på alla lager så det ser ut som i bilden ovanför. Nu kan ni se hur animtionen blev, genom att klicka på Filter, animation och uppspelning.

 

Om ni är nöjda med animationen och vill spara ner den, klicka på filter igen och sedan på optimera för GIF. Gå sedan upp till Arkiv och klicka sedan på exportera. Välj namn på animationen och skriv gif, tex Gunghäst.gif och klicka sedan på spara när du valt i vilken mapp du vill ha den i. En ny ruta dyker upp, där du måste klicka i spara som animation innan du klickar på spara igen.

 

I nästa inlägg tänkte jag visa med bilder hur man sparar ner en animation. Jag har visat i tidigare inlägg hur man gör, men det var ett tag sedan. 

 

Hoppas ni förstod det jag försökte visa och att ni har kul med gimp. Ha det så gott så länge.

 

 



 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards