kulmedgimp

Alla inlägg den 20 augusti 2014

Av Yvonne Johansson - 20 augusti 2014 21:30

Hejsan! Nu var det ett tag sedan jag gjorde en ny instruktion i kul med Gimp bloggen. Jag har fått en fråga om hur man placerar en flagga i en svart häst siluette och jag ska här visa hur man lättast gör det.

 

Tidigare i bloggen, om ni scrollar några inlägg tillbaka så har jag gjort ett inlägg där jag visar hur man gör en av många penslar, men här är har jag gjort en pensel av en tecknad gnagare. Om man vill placera en bild i en bakgrund eller över en annan bild så är det lättast att använda sig av penslar, men jag ska visa i nästa inlägg hur man klistrar in en annan bild i en bakgrunds bild på ett annat sätt om man inte vill göra en pensel först.

 

I bloggen till vänster så ser ni tidigare inlägg jag gjort. Så här gör ni egna penslar heter ett inlägg. Gå dit och lär er hur man gör en pensel först.

 

I bilden nedan visar jag var alla penslar finns.

 

 

 

Jag gjorde en pensel av en bild av svenska flaggan, som jag sparat ner från microsoft office clipart.

 

 

 

För att kunna använda penseln så går ni till verktygslådan där ni ser en pensel och klickar på den.

 

  

Ni bestämmer storleken, bildförhållanden och vinkeln på penseln med hjälp av inställningarna i den inringade röda cirkeln jag ritat nedanför. I bilden ovan.

 

Börja med att öppna en bil/bakgrundsbild från er dator. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag öppnade den här, se bilden nedan.

 

 

 

Bilden ovan är egentligen en animation som jag gjorde om till en bild för att få en svart hästsiluette.

 

Jag klickade på pensel verktyget till vänster i bilden som är inringad. Se bilden nedan. Och sedan valde jag den svenska flaggan bland alla penslarna. Sedan bestämde jag vilken storlek flaggan skulle ha och klickade in penseln på hästen.

 

 


När ni är nöjd med bilden och vill spara den så måste ni exportera den.

Se bilden nedan.

 

 

 

Sedan bestämmer ni var ni ska spara ner bilden någonstans och vad den ska heta. Glöm inte skriva .jpg efter namnet. Gå ner till exportera sedan. Se bilden nedan.

 

 

 


En ny liten ruta dyker upp, där klickar ni på export igen. Se bilden nedan.

 

 

Nu har ni sparat ner bilden.

 

Nästa gång ska jag visa hur man klistrar in en bild i bakgrundsbilden utan att behöva göra den till pensel först.

 

Ha det så gott.

 

 






Ovido - Quiz & Flashcards