kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2015

Skapa en spöklik dimma

Av Yvonne Johansson - 14 oktober 2015 19:36

Hejsan! Hoppas allt är bra. Jag har precis gjort klart en ny instruktion, där jag visar hur man gör dimma. För att kunna göra den här animationen, så krävs det att du har installerat Script-Fu i Gimp.

 

 

 

 

 

 

 


Till vänster i bloggen finns länkar till websidor där ni kan ladda hem scripts, penslar och mycket mer till Gimp. Om ni har följt med i bloggen från början så vet ni hur man installerar dom i Gimp. Men om inte, så klicka på länken nedanför så kommer ni till inlägget där jag visar hur man gör.

 

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/02/07/10529594-ladda-hem-och-installera-script-fu-och-fx-foundry-for-mer-effekter/


Det är ju snart Halloween och många barn brukar gilla att spöka ut sig runt den helgen. Jag besökte Nossan-ljusfestival för en vecka sedan, och där fanns det en hel del spökdekorationer. Jag tog lite bilder och jag valde en av dom för att göra den här animationen.

 

Jag klickade på arkiv och öppna, och valde den här bilden nedanför.

 

 


Obs! Tänk på att om ni vill ha animationen i en blogg eller på en hemsida, så kan inte bilden i animationen vara för stor. Se till att bilden är mellan 400 gånger 500 max, från början. Om inte bilden är det, gå upp till bild och klicka på skala bild, och redigera storleken. Spara sedan ner bilden igen genom att exportera. Öppna sedan bilden igen som du redigerat storleken på.

 

Klicka sedan på Script-Fu, Effects och Fog. Se bilden nedan.

 

 

 

I fönstret som dyker upp så valde jag dessa inställningarna och klickade på ok, se bilden nedan. 

 

 

 

Jag höger klickade på det översta lagret i lagerlådan och klickade på sammanfoga nedåt. Se bilden nedan.

 

 

 

Nu har jag en färdig bild med dimma i. 

 

Nu går jag upp till Arkiv igen och öppnar samma bild i ett nytt fönster, och gör om samma procedur, men jag valde en ny inställning och klickade ok, se bilden nedan.


 

 

När jag gjort en ny bild med dimma i, så går jag upp till Redigera i samma fönster som den nya bilden finns i, och klickar på kopiera synlig, se bilden nedan.


 

 

Klicka sedan på Gimp ikonen längst ner på data skärmen, och klicka på det första fönstret med den första bilden i, så den kommer fram igen.

 

(Här visar jag lite snabbt hur du ska få fram fönstren du jobbar med, Gimp ikonen syns längst ner, klicka på den så dyker alla fönster upp som du jobbar med. Det är fyra fönster i bilden nedan, så jag har kommit längre fram i animationen än vad ni gjort nu).

 

 

Klicka sedan ikonen nedanför lagerlådan som ser ut som ett papper. Se bilden nedan.

 

 

 

I det nya fönstret så väljer jag dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

 

 

Jag markerar det översta lagret nu, se bilden nedan.

 

 

 

 

Sedan klickar jag på redigera och klistra in i, se bilden nedan.

 

 

 


Och så förankrar jag det översta lagret genom att högerklicka på det och klicka på förankra lager, se bilden nedan.

 

 

 

Nu har jag bild lager i lagerlådan i det första fönstret, se bilden nedan.

 

 

 

 

Om du är nöjd så kan du sparar ner den genom att optimera för gif och sedan exportera mm. Mer info hur man gör kan ni läsa i det förra inlägget. Men jag fortsatte. Jag gjorde 2 lager till med olika inställningar.

 

Det 3:e lagret fick dessa inställningar. se bilden nedan.

 

 

 

Och det 4:e fick dessa, se bilden nedan.

 

 

 

Nu har jag 4 bild lager i lager lådan. Se bilden nedan.

 

 

 

Och animationen blev så här.

 

 

 


Hoppas ni fattade mina instruktioner. Det är knappt att jag själv hänger med ibland när jag lägger upp dom hi hi...

 

Ha det så gott så länge så får vi se vad jag hittar på till nästa gång.

 

 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Presentation


Välkommen till min Kul med Gimp blogg.

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards