kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 10 januari 2015

Nu ska jag visa hur man gör större vågor med båt mm. i Gimp

Av Yvonne Johansson - 10 januari 2015 14:16

Hejsan! I det här inlägget ska jag visa hur man gör vågor i 2 varianter, men jag börjar med den varianten jag visade i det förra inlägget, men med större vågor och tillsammans med en båt.

 

Om ni alldrig haft med Gimp att göra eller inte varit inne i min blogg förut, så rekomenderar jag att börja från början i bloggen. Jag visar hur man använder Gimp från grunden och hur man laddar ner programmet i datorn och mycket mera. Om det är något ni undrar över så titta bland inläggen till vänster i bloggen. Alla inlägg syns inte så klicka på månaderna så hittar ni alla inlägg. Till vänster så hittar ni även länkar till sidor där ni hittar scripts/program till Gimp mm.

 

I det här inlägget så har jag fått prioriterat bort en del bilder, och jag skriver istället hur ni ska göra. Om ni ändå vill se bilder jag prioriterat bort, scrolla ner till föregående inlägg.

 

Då börjar vi. Jag laddade upp den här bilden, (se bilden nedan) och klickade på det fria markerings verktyget i verktygslådan. Jag markerade nedre delen av vågorna och runt båtens köl. Jag ritade rött runt nedre delen av bilden för markerings linjen syntes dåligt. Hoppas ni förstår. Om ni är osäkra på hur man använder markeringsverktyget, gå in på det här inlägget där jag visar mer hur man gör:

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/27/10938726-sno-animation-bakom-fonster/

   

 

Jag klickade sedan på tv-ikonen under lagren, i lager och pensel lådan och gjorde 3 dubletter. Klickade bort ögonen i dom 2 översta lagren och markerade det andra lagret så det blev blått. Jag klickade på Filter, Förvräng och vågor och gjorde dessa inställningar i fönstret som dök upp. Se bilden nedan.

 

 

 


Jag klickade sedan fram ögat i tredje lagret och markerade det. Gick upp till Filter, Förvräng och vågor igen och gjorde dessa inställningar, se bilden nedan.

 

 

Nu klickade jag fram ögat i det fjärde lagret och markerade det, och klickade på Filter, Förvräng och Vågor igen och gjorde dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

Obs! Dessa inställningar är bara en vägledning och jag har anpasat dom till vågorna i min bild. Om ni har en liknande bild ni vill ha vågor i, så kan ni använda dessa inställningar, annars får ni pröva er fram och experimentera.

 

Nu klickar jag på det fria markeringsverktyget och markerar vågorna på den vänstra sidan av båten, se bilden nedan. Obs! Markera precis som jag gjort i bilden och inte ända ut mot horisonten, för dom vågorna synst knappt att dom rör sig.

 

 


Nu klickar jag bort ögonen på dom 2 översta lagren igen, och makerar det andra lagret. Sedan på Filter, Förvräng och vågor och valde dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

Nu klickar jag fram ögat på det tredje lagret och markerar det. Klickar på Filter ,Förvräng och vågor och gjorde dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

 

Nu gör jag samma sak med det fjärde lagret och valde dessa inställningar.

 

 

Nu Klickar jag på det fria markeringsverktyget igen och markerar vågorna på högra sidan av båten. Se bilden nedan.

 

 

Nu gör dom om proceduren som du gjorde med vågorna på vänstra sidan av båten, med samma eller liknande inställningar.

 

När du är klar så redigerar du lagerattributerna. Om du glömt hur man gör så klicka på den här länken:

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930928-har-visar-jag-hur-man-redigerar-lagerattributen-i-en-animation/

 

Jag valde skriva  (250ms) som lagerattribut, se bilden nedan.

 

 

Nu skalade jag ner bilden till storleken till ca 450 gånger 450px. Den storleken tror jag ska funka i bloggen. Om animationen blir för stor så fungerar den inte. Klicka på bild och skala, så kan ni sedan redigera bilden.

 

 

Japp! Animationen fungerade   

 

Om ni vill att det ska flaxa lite i seglet, så kan ni använda Iwarp. Jag gjorde en animation till och så här blev den.

 

Jag har visat i ett tidigare inlägg om hur man gör när man använder Iwarp. Scrolla lite nedåt eller gå in på den här länken.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2015/01/05/10978194-fa-nagon-att-le-med-hjalp-av-iwarp-i-gimp/

 

Om ni vill spara ner den så glöm inte optimera för gif först. Jag lägger upp en länk här också ifall ni behöver fräsha upp minnet på hur man sparar ner.

http://kulmedgimp.bloggplatsen.se/2014/11/19/10930894-har-visar-jag-hur-man-sparar-ner-en-animation-i-gimp/




Nu kommer en annan variant på hur man kan 

 

göra vågor.

 

Jag slår två flugor i en smäll nu, men jag är lite osäker på om alla kan göra så här. Klicka på Filter, Animation och se om det står vågor. Om ni inte hittar vågor så måste ni nog installera Script-Fu, eller kanske Fx-Foundry. Jag har i början av bloggen olika inlägg på hur man installerar program och scripts mm. och bland länkarna har jag länkar till sidor där ni kan hitta dessa scripts.

 

Om ni hittar ändå hittar vågor så är det bara att köra på, men vi måste ladda upp en bild och markera där vi vill att vågorna ska röra på sig. Se bilden nedan.

 

 

Jag använde rektangelmarkeringsverktyget och ni kan se i bilden ovan var jag markerade.

 

Jag klickade sedan på Filter, Animation och vågor och valde dessa inställningar. Se bilden nedan.

 

Nu kör programmet igång och vips så har du 6 lager i lagerlådan. Nu kan du gå upp till Filter, Animation och uppspelning och se hur animationen blev. Så här blev min.

 

 

Man får testa olika inställningar först innan man blir nöjd.

 

Nu har jag visat en massa inställningar för vågor den här gången. Nästa gång tänkte jag visa hur man får ett vattenfall att röra på sig, men först ska jag vila. Jag har lite mer ont än vanligt just nu och tänker ta det lite lugnt.

 

Skepp Ohoj! Vi ses snart igen.

 

 

 


 




 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards