kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 4 december 2014

Animation med snöfall

Av Yvonne Johansson - 4 december 2014 21:01

Hej på er! I det här inlägget tänkte jag visa hur man får det att snöa i en animation. Jag tänkte hoppa över själva animations delen och gå direkt till snöfallet. Om ni inte vet hur man gör en enkel animation eller är helt nybörjare, börja från början i bloggen. Ni kan också leta bland inläggen som finns till vänster, men alla inlägg syns inte. Klicka på månaderna så hittar ni inlägg som inte syns.

 

I det förra inlägget så visade jag hur man gör ett snöfall bakom ett fönster. Obs! läs det inlägget innan ni försöker ge er på det här.

 

Nu börjar vi.

 

 

I bilden ovan har jag redan gjort en animation. Till höger ser ni lagren och jag har redan skrivit i lagerattributen. Lagerattributen måste ha samma hastighet på alla lagren för att snöfallet inte ska bli rycktigt och ojämnt. Det är bra om det är många lager för då faller snön mer jämnt, jag valde 15 lager i den här animationen. Hur ni skriver i lagerattributen när ni gör en animation, det inlägget kan ni hitta i November 2014, eller så scrollar ni några inlägg nedåt i bloggen.

 

 

Nu klickar ni på filter, animation och Animated Snow. Se bilden ovan.

 

 

Ett nytt fönster dyker upp och jag valde inställningarna jag strukit under. Se bilden ovan. Inställningarna skiljer sig från inställningarna jag gjorde i det förra inlägget. Ni kan se den första texten jag strukit under. Den här gången valde jag Existing Animation (must be RGB format), Därför att jag vill att det ska snöa i en redan befintlig animation. Obs! Det går inte att ladda upp en redan sparad animation och få det att snöa i den animationen.

Ni kan se texten Snowfall speed (in ms) som jag strukit under. Där valde jag 95, för jag hade skrivit i lagerattributerna (95ms) när jag gjorde animationen tidigare.

 

Klicka på ok sedan.

 

 

 


Om bilderna i animationen är väldigt stora, så kanske den inte fungerar om du ska använda den i din blogg, om du inte ska ha den som header. gå upp till bild, och skala. Ett mindre fönster dyker upp (se bilden ovan). Skala till önskad storlek. Om du är nöjd med animationen så glöm inte optimera för gif först, innan du sparar ner den. (Det finns ett inlägg i november 2014 hur man sparar ner en animation).

 

 

Så här blev min animation.

Allt som jag visat i det här inlägget har jag visat tidigare i andra inlägg, utom några saker i animationen ovan. Jag tänkte visa nästa gång hur man får figurer som missen i fönstret ovan att blinka, och sedan hur man får till ljussken på olika sätt.

 

Ha det så gott så länge och öva på...

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards