kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2014

Klistra in en transparent bild i en bakgrunds bild

Av Yvonne Johansson - 21 augusti 2014 20:55

Hejsan! Hoppas allt är bra.

 

Nu ska jag visa hur man klistrar in en transparent bild i en bakgrunds bild. Tidigare har jag visat hur man gör penslar. Om ni scrollar tillbaka några inlägg i bloggen så hittar ni instruktionerna eller så tittar ni bland bland mina tidigare inlägg till vänster i bloggen. Transparenta bilder gör ni precis som ni gär penslar, men ni sparar ner dom som gif bilder. Om ni inte har haft med programmet Gimp at göra tidigare så gå tillbaka till början i bloggen och börja från början, och om ni undrar över något så titta igenom bloggen först. Ni kanske hittar svaret bland mina tidigare inlägg. Nu börjar vi.

 

Ladda upp en bakgrunds bild från datorn eller så gör ni en i Gimp, som jag här har gjort.

 

 

 

Jag laddade sedan upp en ny bild, en bild med transparent bakgrund som jag tidigare gjort i Gimp. Se bilden nedan.

 

 

 

Längst ner så ser ni Gimp ikonen. Om ni klickar på den så kan ni bläddra mellan flera fönster. Se bilden nedan.

 

 

 

Eftersom fönstret med änglarna är mycket mindre så försvinner det fönstret när ni klickar på fönstret med bakgrunds bilden. Få ingen panik och tro att det mindre fönstret har fösvunnit. Klicka bara på Gimp ikonen längst ner och klicka fram det fönstret du vill jobba med.

 

Nu ska vi göra bilden med änglarna lite mindre, för jag tyckte bilden var lite för stor. I fönstret med änglarna så klickar jag på bild och sedan på skala bild. Se bilden nedan.

 

 

Ett nytt fönster dyker upp där du väljer storlek och klicka sedan skala. Se bilden nedan.

 

 

 

I samma fönster igen, som änglarna, klicka på redigera och sedan på kopiera synlig. Se bilden nedan.

 

 


Klicka upp fönstret med bakgrunds bilden som du ska klistra in "änglarna" i. Sedan väljer du rektangelmarkeringsvertyget. Se bilden nedan.

 

   

 


Välj ut det området du vill klistra in "änglarna" i. Jag markerade hela bilden för jag var lite osäker på var jag ville ha änglarna någonstans i bilden. Se bilden nedan.

 

 

 


I samma fönster som bakgrundsbilden så klickade jag sedan på redigera och klistra in i. Se bilden nedan.

 

  

 

Nu har jag klistrat in änglarna i bakgrunds bilden och jag kan flytta omkring änglarna till den plats jag vill att dom ska vara. Om det inte går så använder jag flyttnings verktyget som jag ringat med en 1:a intill. Vid 2:an sedan, så höger klickar jag på det översta lagret. Se bilden nedan.

 

 

En ny ruta dyker upp, se bilden nedan. Där väljer jag att förankra lager. 

 

 

 

 

Nu har jag förankrat "änglarna i bilden. Om ni ångrar er så går ni upp till verktyg och klickar på ångra i samma fönster som bakgrunds bilden som ni klistrat in "änglarna" i.

 

När ni är nöjda med bilden så sparar ni ner den som jpg. Jag visade i förra inlägget hur ni sparar ner en bild. Om ni är nyfikna på hur man gör enkla animationer och hur ni sparar ner dom så har jag gjort inlägg om det också. Läs igenom bloggen ordentligt. 

 

I nästa inlägg ska jag visa hur man klistrar in in en bild bakom ett föremål i en bakgrunds bild. Ha det så gott så länge.

 

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards