kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 13 februari 2014

Här visar jag hur man klistrar in en text animation in i en bakgrund

Av Yvonne Johansson - 13 februari 2014 18:16

Hejsan! Nu var det några dagar sedan jag skrev ett inlägg här. Jag har suttit lite för mycket framför datorn så mina redan torra ögon har blivit mer irriterade, därför har jag gjort ett litet uppehåll.  Jag blev inte nöjd med texten jag valde till det här inlägget så efter jag visat hur ni ska göra, så visar jag en annan variant av text där jag visar hur man väljer färger med hjälp av färgvälj verktyget, och får färgen att hamna i den animerade texten.

 

Om ni har installerat Script-Fu och Fx-Foundry så gör ni så här.

 

 

Jag laddade upp den här bilden. Se bilden ovanför. Det är ju alla hjärtans dag imorgon så det blev en bild med hjärtan på.

 

Jag klickade sedan på Arkiv,  Skapa, Logos(MS) och så på Electrecity (With Animation Option)... Det är en av alla scripts jag laddat hem till scritp-Fu, men det går med vilken annan animerad text som helst. Som jag skrev tidigare så ska jag visa en text till.

 

 

Ett nytt mindre fönster har dykt upp nu. Se bilden nedan. Jag valde dessa inställningar. Storleken på texten ändrar jag på sedan.

 

 

 

Så här ser texten ut. Se bilden nedan. Obs! Jag klickade upp fönstret med texten i, så det täcker hela hela skärmen. Sedan så bläddrar mellan fönstren med hjälp av Gimp ikonen längst ner på data skärmen.

 

 

 

Nu klickar jag på bild och sedan skala bild. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag valde den här storleken på texten. Se texten nedan, och klickade på på ok.

 

 

 

Nu har jag 4 lager i lagerlådan. Eftersom det understa lagret har en svcart bakgrund, som jag inte vill ha med så klickar jag bort ögat på det lagret. Jag klickar även bort ögonen på dom 2 översta och markerar det andra lagret. Se bilden nedan.

 

 

 


Jag klickar sedan på Redigera och kopiera synlig. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag klickade på markerings verktyget i verktygs lådan. Se bilden nedan.

 

 

Jag markerade i bilden nedanför, var jag ville ha texten och, till vänster mäter jag ut text lagrets höjd som var 87. Det behöver inte vara precis exakt, bara hela texten syns.

 

   

 

Jag gör 2 dubletter i lagerlådan av bakgrundsbilden. Obs! Jag glömde rita en röd ring runt dublett verktyget. Se den lilla rutan som ser ut som en tv, nedanför lagren. Klicka på den. Se bilden nedan. Klicka bort ögonen på dom 2 översta lagren och markera lagret längst ner.

 

 

 

Klicka sedan på Redigera och klistra in i. Se bilden nedan.

 

 

 

I lager lådan är det nu 4 lager. Höger klicka på det flytande markeringslagret överst (inklistrat lager).

 

Klicka sedan på förankra. Se bilden nedan.





 

 

Nu har lagret åkt ner i lagret som vi markerat. KLicka nu fram ögat i det mellersta lagret och markera det. Se bilden nedan.

 

 

 

Klicka nu fram fönstret med den animerade texten och klicka bort ögat från det andra lagret och klicka fram ögat på det tredje lagret och markera det. Se bilden nedan.

 

 


Gå nu till Redigera och Kopiera synlig. Obs! Bäst att säga att det ska vara i samma fönster som textanimationen. Ni kopierar texten som ni klickat fram och markerat. 

 

Nu ser det understa bakgrundsbilden ut så här. Se bilden nedan.

 

 

 


Nu gör vi om samma procedur. Klicka fram fönstret med bakgrundsbilswn och klicka fram ögat i det mellersta lagret och markera det. Gå upp till Redigera och sedan på klistra in så det andra textlagret har klistrats in i det andra bakgrundslagret. Högerklicka på det flytande lagret överst och klicka på förankra. Gör så med det 3:e och sista lagret också.

 

 

 


Men här råkade det inte finnsas någon text i det överst textlagret. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag gjorde samma prosedur med det lagret också. Se bilden ovan.

 

Nu ska jag bestämma lagerattribut (hastigheten) i animationen. Om ni inte vet hur man gör det så gå till det tidigare inlägget: En enkel blinkande textanimation, där jag visar med bilder hur ni skriver in det. Jag högerklickar på det understa lagret och klickar på Redigera lagerattribut. Jag skriver sedan Bakgrundsbild(100ms). Jag gör likadant med andra lagret, men där skriver jag Bildruta1(100ms). På det tredje lagret skirver jag Bildruta2(100ms). Se bilden nedan.

 

 

 


Nu har vi klistrat in en textanimation i en bakgrundsbild, och så här blev den.

 

 

 

Obs! Jag kunde inte låta blir att klicka i ett extra litet blinkande hjärta som jag gjorde med hjälp av en pensel.

Innan ni sparar ner animationen så måste man optimera den för gif först. Klicka på Filter, Animation, och sedan på Optimera för gif.

Nu har animationen dykt upp ett annat fönster. I det fönstret klickar ni på Arkiv och Exportera som. Nu bestämmer ni var den ska sparas i och skriv sedan vad den ska heta med gif efter. Jag skev Valentineanim.gif och Exporetra. En nytt fönster dyker upp och där klickar jag i Spara som animation och sedan spara. Om ni glömmer klicka i (spara som animation), så rör sig inte animationen sedan. Den har blivit "tillplatta" till en bild.

 

Nu ska jag lite snabbt visa en annan text animation.

 

Klicka på Arkiv, Skapa, FX-Foundry, Logos och Multieffect text. Se bilden nedan.

 

 

 

Jag valde dom här inställningarna nedan, men nu ska jag visa hur jag fick till färgerna.

 

 

 

Hopaps ni inte tycker bilden nedanför är alltför rörig. 

Klicka på textfärg, som det står i bilden. En liten ruta med färger i dyker upp då. Klicka sedan på färgvälj verktyget som jag ringat in med röd färg. Klicka sedan på något ställe på bakgrunds bilden du ska klistra in texten i. Samma färg dyker då upp i textfältet, i bilden ovanför. Du kan göra likadant med dom andra färg fälten, om du vill.

 

Min text efter min färgval blev så här. Se bilden nedanför.

 

 

 

Jag skulle kanske ha använt den här från början, men nu fick ni ju se mer varianter av textanimationer. Jag klistrade in den här texten i en bakgrundsbild jag gjort av gradients färger jag laddat hem från DeviantArt. Och så här blev animationen.

 

   

 

 

Hoppas nu att ni förstått vad jag visat i det här inlägget. Allt är krångligt och jobbigt i början, men när man väl har förstått hur man ska göra och man har lärt sig vad det mesta finns i Gimp, så brukar det sedan bara rinna på.

 

I nästa inlägg tänkte jag visa och berätta lite om gradienter. Jag vet inte allt om dom och jag kan nog bara en bråkdel av vad man kan göra med dom. Men man kan göra väldigt fina bilder med hjälp av dom.

 

Obs! I detta inlägg har jag nog skrivit lite tossigt och ni ser nog en massa stav och skrivfel, som jag inte sett än. Jag har salva i ögonen och har lite bråttom emellanåt, för jag har ont. Jag hoppas ni har överseende med det så ses vi snart igen.

 

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Ovido - Quiz & Flashcards