kulmedgimp

Direktlänk till inlägg 7 februari 2014

Ladda hem och installera Script-Fu och FX-Foundry för mer effekter

Av Yvonne Johansson - 7 februari 2014 11:45

Hejsan.

 

I nästsista avsnittet så visade jag hur man gjorde egna penslar mm. Jag är långt ifrån färdig med att visa hur man gör animationer med hjälp av penslar, men i det här inlägget så hoppar jag in med att visa hur ni laddar hem och installerar FX-Foundry och Script-Fu. Jag kommer visa inim kort i kommande inlägg hur man gör avancerade text/bild animationer med hjälp av dessa scripts. Jag har sedan installerat flera tillhörande scripts till dessa Gimp porgram.

 

Till vänster i bloggen nedanför inläggen så finns länkarna till sidor där ni ladar hem tillbehör till Gimp, såsom FX-Foundry, Script-Fu, penslar, mönster och script mm. så även om ni inte är inne i det här inlägget så kan ni gå direkt dit för att hämta hem något.

 

På den här sidan hämtar ni hem Script-Fu: http://www.webupd8.org/2012/05/download-gimp-28-script-fus-pack-more.html

 

och på den här sidan FX-Foundry: http://www.gimpinfo.org/addons/plugin/fx_foundry/

 

När ni hämtat hem dom i download mappen så kan scripten se ut på olika sätt. Nedanför i bilden så finns flera olika filer varav 3, dom översta är sk. zippade filer. Dom innehåller många filer. Innan ni öppnar dom så scannan alltid igenom filerna med ert antivirus program.

 

 

Dom 4 understa filerna i bilden ovan innehåller bara en fil. Skapa en mapp i datorn som ni döper till script. Kopiera filerna i downkoad mappen och klistra in dom i script mappen. Radera sedan dom filerna som finns i download mappen.

 

 

Nu har jag öppnat en zippad mapp (se bidlen nedan), och så har jag markerat dom alla. Jag högerklickar sedan på dom och klickat sedan på kopiera (copy).

 

Obs! Ibland så kan ditt antivirus system protestera, det beror på hur du ställt in programmet, men om du varit noga med att söka igenom filerna/mapparna innan så är det ingen fara. Jag har både Avast och Spyboot som jag kör med innan jag öppnar en fil.

 

När du harkopierat alla filer som finns i mappen så går du till Local Disc (C:) och klickar. Se till vänster längst ner i bilden ovan.

Klicka sedan på användare (Users). Se bilden nedan.

 

Sedan klickar du på ditt namn som ska finnas där. Eller användaren av datorn. Se bilden nedan.

 

 


Sedan klickar du på det Gimp program du har installerat i datorn. Se bilden nedan.

 

Jag har uppdaterat Gimp till 2,8 från 2,6, därför finns det 2 Gimp i bilden ovan.

 

När du klickat på Gimp så dyker det upp en massa filer och mappar, igen. Se bilden nedan.

 

Scripts mappen i bilden ovan är lite lätt markerad. Öppna den mappen ochklistra in filerna som ni kopierat från Script-Fu , och sedan även filerna från mappen FX-Foundry. I den mappen klistrar ni även in hämtade script filer, som det står script på. Ni ser också en massa andra mappar. Överst finns en mapp som man har penslar i (brushes). Om du gjort penslar eller hämtat penslar, som tex från Deviantart, så gör du likadant som du gjort med FX-Foundry och Script-Fu men du klistrar in dom i penselmappen. Jag har tidigare i bloggen visat hur man laddar ner Fonts, lite längre ner ser du Fonts mappen. Sedan har jag visat hur man gör mönster (Patterns) den mappen finns där med och så har jag visat paletter. Paletts mappen finns där också. Gå tillbaks i bloggen om ni inte vet hur man gör mönster, penslar och hur ni sparar ner dom.

 

Nu ska jag visa vilka kul texter och animationer man kan göra med Fx-Foundry och Script-Fu. Jag har hämtat hem extra scripts också, som ni kan göra från den här sidan: http://www.deviantart.com/resources/applications/gimpactions/?offset=0

 

 

I länken ovanför bilden finns detta script att ladda ner till Script-Fu. Jag ska visa längre fram i bloggen hur man gör den här animationen, men då måste ni ha isntallerat scriptet i Gimp.

 

 

Texten ovan ska finnas i Script-Fu man laddar ner i Gimp, och den behöver man inte installera extra.

 

 

Scriptet i bilden ovan har jag däremot hämtat. Från den här sidan har ni massor av mer script att hämta: http://gimpscripts.com/

Det dyker upp nya script hela tiden där. Kolla först igenom sidan med antivirusprogrammet, så det är säkert att ladda hem program och script därifrån.

 

Jag ska visa lite snabbt hur ni gör en glaseffekt. Se bilderna nedan. Jag har hämtat ett script med glas effect som jag installerat i mappen script i Gimp.

 

 


I bildrutan ovan ställer jag in hur jag vill ha glaseffekten. Jag kan välja mönster mm. bakgrunden och vilken färg glaset ska ha, och... text stil. Jag valde dessa inställningar och så här blev texten. Se bilden nedanför.

 

Texten stämmer inte med dagens väder. Det hällregnar idag.

 

Jag visar lite snabbt en annan textvariant. Jag har installerat ett polkagrisliknande text. Ett script som jag också laddat hem extra till Script-Fu i Gimp.

 

 

I bilden ovan ser ni en hel uppsjö av olika texter. Många av dom i den långa rutan finns där redan som standard när man installerat Script-Fu och Fx-Foundry. När jag installerat extra scripts så har några hamnat i den "långa" raden, men inte alla. Jag ska gå in på det mer längre fram.

 

Några av scripten gör även animationer, som den nedanför.

 

 

 


Hoppas ni blivit inspirerade av att ladda ner Script-Fu och FX-Foundry.

 

Det här var bara ett litet smakprov. Jag kommer lite längre fram att visa ordentligt hur ni gör någon av texterna och animationerna jag visat i det här inlägget, men då måste FX-Foundry och Script-Fu vara installerade och så några av dessa script installerade. Men ni kommer själva upptäcka att många av standard scripten som redan finns med från början, är väldigt lätta att hantera och göra roliga texter med.

 

Det finns hur mycket som helst i Gimp att pyssla med, så jag tar god tid på mig.

 

Ha det så gott så länge så ses vi snart igen.

 

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne Johansson - 1 december 2016 14:50

Hejsan på er.       Nu ska jag visa hur man gör en reflektion i Gimp. Obs! Om ni är nybörjare och inte haft med Gimp att göra förut. Gå till början i bloggen. Se till vänster i bloggen där ni ser årtalen. Klicka på 2014 och scrolla bakåt. J...

Av Yvonne Johansson - 18 oktober 2016 17:39


Hejsan!   För er som är nybörjare och alldrig haft med Gimp att göra förut, gå till början i bloggen och börja lära er Gimp från grunden. Jag startade bloggen 2014 och till vänster i bloggen så ser ni årtalen. Klicka på 2014 så slipper ni scrolla...

Av Yvonne Johansson - 14 maj 2016 16:44

Men jag har haft lite annat för mig. Vädret har varit underbart och så har jag fyllt år. Här kommer en filmsnutt jag gjort av bilderna jag tog ute vid Bobacken, mitt favoritställe där jag firade min födelsedag.         Hoppas ni gillade ...

Av Yvonne Johansson - 17 april 2016 18:03

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa kortfattat hur man ändrar färgen på håret. Om ni inte haft med Gimp att göra förut, börja från början i bloggen, eller leta bland inläggen till vänster.    Då börjar vi.   Öppna upp en bild du ...

Av Yvonne Johansson - 10 april 2016 12:01

Hejsan!   I det här inlägget tänkte jag visa hur man lätt ändrar ögonfärgen.          Dom här ögonen gjorde jag i går i bilden ovan, men jag ska visa på en bättre bild hur man ändrar färg.   Obs! Om du alldrig haft med Gimp förut ...

Presentation


Välkommen till min Kul med Gimp blogg.

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards